Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Är 1,2 miljoner icke vaccinerade en målgrupp?

Publicerad: 14 januari 2022, 12:37

Daniel Collin

I sociala medier ser Resumés bloggare Daniel Collin hur många försöker omvända uppfattningar om vaccin mot covid-19 genom att skrika högre i stället för ta reda på meningsmotståndarens drivkrafter.


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

I mitten av 80-talet var Samsung ett tydligt lågprisvarumärke, i huvudsak som tv-apparater och kompakt-stereos (ber om ursäkt för gammelsvenskan, men det hette så på den tiden).

Ett betydligt bättre val av tv på den tiden var exempelvis Sony, för att inte tala om Bang & Olufsen – för de som hade råd vill säga.

Sedan dess har Samsung spottat upp sig. Verkligen. Dels genom sin breddade produktportfölj, dels kvalitetsmässigt.

Och inte minst som varumärke.

Valet mellan en Sony- eller Samsung-tv skulle idag inte alls självklart falla ut till Sonys fördel.

i Phone och Samsung är inte alls ett val mellan olika kvalitetsnivåer, utan mellan olika tekniker och värderingar.

-Jag jobbade under min gymnasietid som butikssäljare av just tv, stereo, videokameror och allt vad vi hade – så jag hade en väldigt tydlig uppfattning om dessa olika varumärkens kvalitet.

Samsung var definitivt inte en tv jag själv skulle ha köpt då.

Däremot är det just (högst medvetet valt) en Samsung jag har i dag.

En anmärkningsvärd, men inte unik förflyttning av perception och preferens.

Av uppfattning.

Denna lilla historia växte fram i mitt huvud när jag funderade på vad som skulle kunna ändra människors uppfattning kring vaccinering.

Även där har jag nämligen gjort en förflyttning (ja, jag erkänner…) om än inom en betydligt kortare tidshorisont.

Såhär:

Innan jag fattade vad en pandemi kan ställa till med var jag inte helt säker på om jag skulle ta vaccin.

Detta var när läkemedelsföretagen sa att det skulle ta minst 1,5 år att få fram ett fungerande sådant.

Allteftersom veckorna gick började jag luta åt att jag skulle ta det, men… inte stå först i kön.

Avvakta lite och se om andra skulle få några läskiga biverkningar.

Det gick betydligt snabbare att få fram vaccin och i ännu högre takt ändrades min uppfattning.

Från avvaktande skeptisk till att jag för drygt en vecka sedan självklart tog min tredje dos.

Det är möjligt att det fortfarande är aningen tidigt att säga att det inte blir några allvarliga biverkningar av detta vaccin, men det är heller inget som påverkat mitt beslut.

Vilket däremot belastningen av vården har.

Och vetskapen om hur de äldre drabbats.

De yngre drabbas.

Skulle tro jag delar förhållningssättet med minst 50% av de vaccinerade.

Solidaritet kallas det visst.

Det andra tyngsta skälet är så klart att skydda sig själv och sina närmaste mot risken att få en livshotande sjukdom.

Om dessa två nämnda grupperingar skulle ha varit målgrupper hade vi lätt konstaterat att de befann sig i köpcykeln för vaccin.

Hade vi jobbat med reklam för vaccinering skulle vi kört retargeting på dem tills de kräktes (även om de redan hade vaccinerat sig).

Frågan är hur vi tänkt kring de 1,2 miljoner som fortfarande inte har vaccinerat sig?

Är de också en målgrupp?

”Antivaxxarna”.

Alltså, jag menar en (1) målgrupp?

Skulle vi klumpa ihop dem och strunta i dem för de är för långt ifrån köpet?

Eller bombardera dem med budskap om vilka idioter det är, i hopp om att de ska ändra sig?

Liksom spela samma låt och bara skruva på volymknappen tills mellanregistret sprack.

Nej, vi skulle så klart ta reda på vad de har för olika anledningar till att välja bort vaccin, för att konstatera att de inte är 1 målgrupp, utan fler.

Därefter skulle vi bearbeta dem med argument som skulle kunna få dem att ändra uppfattning.

Tro mig, det går att ändra uppfattningar.

Om det görs på mottagarens villkor.

 

Daniel Collin

Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.