Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Är det fult att sälja?”

Publicerad: 13 juli 2015, 09:41

Christer Klinth

Branchen har tappat verklighetsförankringen och tävlar i ett parallellt casefilmsuniversum, skriver Christer Klinth, copywriter på DDB Stockholm.


"We are salespeople selling stuff" utbrister DDB:s globala CD under sitt tårögda Do this or die-tal i Cannes. Amir Kassaei reagerar mot sin egen bransch som tappat verklighetsförankringen och tävlar i ett parallellt casefilmsuniversum, fjärran från konsumenter.

Salespeople ligger rätt långt ifrån reklambranschens tongivande arketyper: Artisten, Världsförbättraren, Digitala Kosmopoliten eller den Chiqa Bohemen med rätt att fnysa åt en säljig brief. Salespeople. Är det strået att klamra sig fast vid för en identitetskrisande bransch, nu när vi sannolikt behöver gifta oss med robotar och skilja oss från den hemmaplan vi kallar populärkultur? Sökandet efter identitet är naturligt vid separationer. Fördelen med epitetet Salespeople är att det är sant.

I så gott som alla kommunikationsuppdrag jag ägnat mig åt ligger ökad försäljning, eller att locka till köp, som ett mer eller mindre uttalat mål för aktiviteten. Även när briefen omformulerats med att något ska bli mer omtyckt, kontemporärt eller besjälas med en hållbarhetsaspekt. Fortsätter jag skala löken med frågan varför, når jag ganska snabbt en kärna med ökad försäljning eller annat ekonomiskt mätbart mål.

Men att sälja är plumpt om timingen är fel. Därför så svårt. Och inte sällan handlar en kundorganisations övergripande vision om ett ädlare värde som stödjer en samhällsförbättring. Ligger visioner för långt ifrån kränget?

Jag ser ingen motsättning mellan det säljande och det goda. Denna inre kompass fick jag kalibrerad under mina tidiga karriärår på IKEA i Älmhult. En optimerad säljmaskin är en förutsättning för IKEA-visionen "En bättre vardag för de många människorna". Visionen var sann, kulturen stark och slipsar bannlysta. Alla hade sälj framför ögonen, inte minst vi på kommunikationsavdelningen som då satt tillsammans med möbelformgivarna. I en optimerad säljmaskin är kommunikation och produktutveckling ömsesidigt beroende av varandra.

Bra försäljning skapar resurser som kan användas på valfria sätt. Förhoppningsvis goda, som mat på bordet. Jag tänker på horderna av strandförsäljare som uppvaktade mig med färgglada solglasögon i Spanien. Säljarna driver håglöst runt på stranden bara för att pengarna finns där. Inte direkt för att skapa affärer. Låt mig få dansa lite till på denna slaka lina. Är det något vi turister packar med oss hemifrån är det våra utvalda solglasögon. Är det något vi nordeuropeiska turister ogillar är det supersalt vatten. Om en strandsäljare har dessa kunskaper och erbjuder simglasögon istället för solglasögon får hon troligtvis en bättre dag på jobbet och mer mat på bordet. Om hon därtill berättar storyn om vilka fiskar man kan se under vattnet behöver hon kanske bara jobba halvdag, inklusive långlunch.

Riktiga Salespeople kommer alltid att finna sin plats under solen.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.