Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Är det nu vi börjar ta memes seriöst?

Publicerad: 22 april 2021, 12:24

Scroll, skratt, like och share. Det sociala mediehjulet är i rullning, fulltankat med memes om katter, Bernie Sanders och Baby Yoda som aldrig tycks ta slut. Men när det mest oseriösa från vår samtid har blivit cryptovalutor, konst och välbetalda jobbtitlar – behöver vi då omvärdera vår inställning till memes? Det frågar sig Jonas Eriksson, digital kreatör och content-lead på Abby Priest.


Ämnen i artikeln:

Abby PriestKrönika

Jag vaknar precis som 103 procent av Sveriges befolkning till ljudet av pollen som knackar på fönsterrutan. Yrvaken och med igenklistrade ögon startar dagen på samma sätt som den föregående slutade – med mobilen i högsta hugg. Jag scrollar mig fram genom meddelanden från familjen, nyheter om smittspridning och arga kommentarer om dokumentärer som faktiskt inte borde finnas. Ett scroll till och där, äntligen, memesen. Som på beställning serveras jag en daglig dos av roliga och tråkiga inlägg med allt från gulliga djur som spelar piano till världsledare som twerkar med Cardi B. Jag är ganska säker på att det här scenariot känns igen av många av er som läser detta.

Idag ser vi förekomsten av allt mer kvicka memes, där ikoniska händelser från popkulturens alla hörn förevigas för all framtid och sprids som en löpeld över appar och chattar och forum. Det senaste året har ju sannerligen inte sett någon brist på material att arbeta med. Allt från stora skogsbränder och pandemier till presidentval i världens största realitysåpa USA tycks ha blivit vardagsmat.

LÄS MER: Här är dolda metoden för att hajpa varumärken genom memes

Det kan verka dumt att ödsla sin tid åt dessa tokiga inlägg. Men faktum är att de är reaktioner och reflektioner av vår samtid. De kommer nästan alltid med ett uns av seriositet och allvar. En kommentar på samhälleliga tendenser och trender. Något vi kanske snarare är vana att förknippa med olika konstformer.

Och nu när ”memeifikationen” av vår samtid är i full blom ser vi effekten tydligt. Memes har ju faktiskt redan blivit just konst med hjälp av exempelvis Travis Chapman. De har äntrat blockchain genom NFT och blivit jobbtitlar efter att företag som Bud Light sökt efter en Chief Meme Officer. Det sistnämnda kanske inte så konstigt med tanke på att vi redan verkar i en bransch med otaliga förvirrande titlar. Oavsett så är exemplen lika många som antalet likes jag fick på min senaste selfie. Trettiofem.

Även om jag inte är i närheten av att köpa en NFT eller söka jobb som en CMO så får det en att tänka till. Memes är mer än bara galna inlägg i en app där ungdomar härjar fritt. De är samhällskommentarer som blir virala och driver utvecklingen framåt. De hintar om kreatörer som är framåtlutade, om att finansiella system inte är låsta för evigt och om att ett företags strategier faktiskt kan vara sociala, på riktigt. Så är det kanske nu vi ska börja ta memes seriöst?

*insert image of flying cat*

Jonas Eriksson, digital creative och content-lead, Abby Priest

Ämnen i artikeln:

Abby PriestKrönika

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.