Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Är din chef en bra ledare?

Publicerad: 20 April 2020, 09:05

I tider av oro är det viktigare än någonsin med en chef som klarar av att visa riktigt ledarskap, skriver Resumés bloggare Johanna Lindskog-Lindell.


När det blåser hårda vindar kring företag kan man se vem som visar sig vara ledare och vem som inte är det. Det är just nu viktigare än någonsin att visa på ett verkligt ledarskap så att organisationen kan navigera i denna besynnerliga tid. Det är viktigt att företag inser att bara för att någon har en ledande ställning så betyder det nödvändigtvis inte att personen alltid bör fortsätta vara ledare.

Här är några signaler på kasst ledarskap.

Kommunicerar dåligt.

Öppen och transparent kommunikation är en solid grund i ett företag. Chefer som föredrar att hålla information för sig själva istället för att regelbundet interagera med sina anställda är helt enkelt inte lämpade för rollen. I de sällsynta fall då de faktiskt kommunicerar är det vanligtvis i negativ ton. Ett företag som jag tidigare har mött som pr-rådgivare, klassificerade allt som hemligheter. Istället för att kommunicera öppet med sina anställda, höll man locket på, även i frågor som medarbetarna borde ta del av. Istället uppstod rykten och osäkerhet.

Tar inget ansvar.

Bra chefer tar ansvar för sina handlingar. De mindre lämpade cheferna är dock mer villiga att kasta andra under bussen för att avleda uppmärksamhet från de själva.

Är oroade över sin egen karriär.

De bästa cheferna fokuserar på andras behov. Därigenom får de ut den bästa prestationen av andra, vilket handlar om produktivt arbete. En ledare är bara lika bra som sitt teams önskan att bli ledd. Ett överflöd av egoism, stolthet och arrogans är inte positiva ledarskapsdrag.

Saknar empati.

En stor ledare kommer alltid att fokusera på andra människor som är beroende av dem. De kommer att bedöma andras behov och ta hänsyn till deras känslor och erfarenhet.

Läs fler blogginlägg från Johanna Lindskog-Lindell här! 

Johanna Lindskog Lindell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.