Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Är du dum i huvudet, dum i huvudet eller dum i huvudet?

Publicerad: 5 oktober 2021, 07:46

Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg gav sig ut i den breda debatten i förra veckan. När de lyfte frågan om att reglera reklam var det som att vreden släpptes loss fullständigt: ”Jag kan inte låta bli att fascineras av inkonsekvensen i resonemangen”, skriver Jacob Östberg.


Ämnen i artikeln:

Katarina GraffmanJacob ÖstbergReklam

Katarina: Fint att vi fick vara ute och veva lite i gammelmedia förra veckan med debattartikel i DN! Bra att det konsumtionskulturperspektiv vi förfäktar får nå lite bredare målgrupper, särskilt när det gäller hållbarhetsfrågor där detta perspektiv ju ofta saknas. Men du, vad arga folk blir när man petar på den där ömma punkten om att reglera reklam! I vårt fall av exempelvis kött.

Jacob: Ja, det väcker verkligen en helig vrede hos många att våga föra sådana barocka tankar på tal. Men samtidigt kan jag inte låta bli att fascineras av inkonsekvensen i resonemangen. Många verkar samtidigt kunna stå för följande åsikter:

1) Det är helt sinnessjukt att föreslå att reklam för vedertaget klimatnegativa varor och tjänster skulle begränsas, det skulle omedelbart leda till att mängder av fina företag gick omkull. Utan reklamen stannar Sverige! 

2) Det skulle vara helt verkningslöst att förbjuda reklam. Ingen är väl så jävla dum så att de köper något bara för att det görs reklam. Så urbota dumt. 

Jag förstår inte riktigt hur man kan förespråka att reklamförbud både är verkningslöst och livsfarligt på en gång? Antingen det ena eller det andra skulle jag kunna förstå, men inte båda samtidigt. 

Katarina: Är det kanske tron på att den fria marknaden ska lösa alla problem som spökar, även om den inte är så tydligt formulerad i tanken för den som för fram den? 

Jacob: Jo, så tycks det onekligen vara. Hos Lena Andersson som skriver – eller ska vi säga rasar? – om oss i en krönika i SvD spökar det så mycket att hon helt tappar fotfästet när hon försöker uttrycka sina tankar. Varje inskränkning i Lenas rätt att konsumera fritt ses som ytterligare en färdigasfalterad sektion av autostradan som leder rätt ner i det planekonomiska helvetet!

Katarina: Det är spännande att se hur vissa ryggradsreagerar mot (ytterligare) inskränkningar som skulle sätta de naturliga (as if!) marknadskrafterna ur spel. Samtidigt som de vill upprätthålla bilden av sig själva som högre stående individer som står över sådant larv som att låta sig förledas av en snitsigt formulerad copy och en vacker ko i motljus. 

Men du, hur är det egentligen, fungerar verkligen reklamförbud för att förändra beteenden? 

Jacob: Nja, i de fall där reklamförbud för vissa specifika produktgrupper införts – exempelvis alkohol – så visar väl inte uppföljningen att det varit så särskilt verkningsfullt (det finns till exempel en större studie som jämförde 17 olika OECD-länder där alkoholreklam förbjöds i etermedia mellan 1977 och 1995) så man ska nog inte tro att det blir en chockeffekt precis. Kanske är dock alkohol så pass unikt att resultaten inte är helt överförbara till andra produktgrupper. 

Katarina: Framförallt är kanske situationen vi står inför så pass alarmerande att vi måste vända på varje sten för att se om vi kan få till en förändring. I värsta fall så är det helt verkningslöst och då har vi i alla fall sparat en massa pengar åt företagen som inte längre behöver lägga det på reklam. Men i reklambranschen skulle det bli deppigt, förstås. 

Jacob: So sad! 

Foto: Joshua Hoehne

Katarina Graffman

doktor i antropologi

Jacob Östberg

professor i reklam och pr

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.