Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Är ert företag älskat nog för en ”Ex-”?

Publicerad: 12 april 2021, 07:40

Martin Edenström

Resumés bloggare Martin Edenström om Linkedin-tricket där associationen till ett förflutet på ett starkt varumärke används för att boosta karriären.


Ämnen i artikeln:

Linkedin

Det började med ”ex-Google”. Oavsett hur avslutet av anställningen gick till var alumnikänslan och historiken med arbetsgivarens varumärke så pass värdefullt i egna fortsatta karriären att namnet, föregått av tecknen ”ex-”, följde med hela vägen in i egna Linkedin-titeln. Strax före, eller efter det faktiska, nuvarande jobbet.

Därefter visade sig de hundratals team och tribes svenska Spotify byggt upp skapa en livslång grupptillhörighet. Många hundra tidigare anställda har idag ”ex-Spotify” tillsammans med sitt namn. Bra jobbat av HR-chefen Katarina Berg. I samma tidevarv har det även förekommit rätt många ”ex-Klarna” från Stockholm och ”ex-Zalando” i norra Europa. Två digitala ikoner dessa dagar där vi-känslan självklart blivit urstark under de extrema tillväxtåren.

Den kanske mest profilerade karriär-kickoffen, en anställning på McKinsey förekommer också med några ”ex-McKinsey”. Men den syns inte alls i samma omfattning på CV:n och Linkedin. Skola och ansträngning som ledde till själva anställningen kanske talar för sig själv. Och managementbolagen är på gång. Volvo Car Mobilitys nuvarande vd Erik Jivmark verkar uppskattat sin tid på Accenture så pass att han även titulerar sig ”ex-Accenture”. Det är han däremot rätt ensam om.

Givetvis finns det även SEO-fördelar på Linkedin. Att addera den tidigare arbetsgivaren tidigt kan ge högre träffar i sökresultaten när headhunters letar nya kandidater.

 

Ämnen i artikeln:

Linkedin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.