Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Är följare på sociala medier en valuta som kommer bestå?

Publicerad: 29 Oktober 2020, 09:04

Kristian Korlevski

Pengar betyder makt, makt kan också vara möjlighet att enklare kunna driva igenom sin vilja trots motstånd. Innebär en stor följarskara på sociala medier mer makt och går det att betala med följare? Det undrar Kristian Korlevski, affärschef på Mysocial och Grundare av Winfluence i en spaning.


Ämnen i artikeln:

InfluencersSociala medierInfluencer marketing

Hur köper man en bil för en halv miljon kronor? Det vanligaste sättet är såklart med pengar, men idag är detta inte det enda alternativet. För om du på något sätt lyckats etablera miljoner följare på dina sociala medier och kan nå ut till rätt och relevant publik för biltillverkaren, kan bilaffären se annorlunda ut. Istället för att byta bilen mot pengar, så byter du bilen mot exponering på dina sociala medier, förutsatt att du är tillräckligt stor. Betyder detta att profilen som sitter på den stora följarskaran, får bilen gratis? Absolut inte. Även fast det underliggande värdet på följarna inte kommer från en centralbank, så ligger den specifika profilens underliggande värde i möjligheten att kunna påverka miljontals människor. Ju fler följare, desto högre blir maktfaktorn och ju högre maktfaktor, desto starkare och mer påtagligt blir värdet från dina sociala medier.

Samtidigt har många säkert svårt att se den egentliga makten som en person med många följare sitter på. Ställ er då frågan, har ni någonsin blivit påverkade att ta ett beslut på grund av någon ni följer på sociala medier? Enligt statistik har 8 av 10 människor blivit påverkade i sina beslut av personer man följer på sociala medier. Detta förstärker profilens maktfaktor.

Oljan är ett exempel på en faktor som kan påverka den amerikanska dollarn, vad påverkar värdet på en miljon följare? Precis som med den amerikanska dollarn och andra valutor, påverkas värdet av en rad olika faktorer. För att nämna några, kan engagemangsgraden, räckvidden och förtroendet från följarna påverka värdet av en miljon följare. Men precis som med vanliga valutor, kan värdet på dina följare även minska. Skulle du exempelvis göra alldeles för många betalda samarbeten så riskerar du att successivt tappa följarnas förtroende, vilket kommer resultera i ett lägre värde och mindre makt. För att inte tala om de profiler som väljer att köpa robot-följare.

Om du inte betalar för produkten, så är du produkten. I dagsläget kostar det inget att följa nutidens makthavare och influerare. Samtidigt bidrar man som följare till den makt som personerna i fråga har. Gör detta oss till produkter? Det enkla svaret är - ja. Vare sig man vill tro det eller inte, så innehar varje enskild följare ett särskilt produktvärde. Produktvärdet i fråga är din uppmärksamhet, potentiella tillit och även möjligheten att kunna påverka din konsumtion. Ju mer du litar på en specifik influerare och exponeras för hens innehåll, desto högre blir chansen att du slutligen konverters till en kund. Därför tjänar influerare pengar och därför blir du den indirekta produkten i exemplet.

Vilket samband finns det mellan TikToks tillväxt och fler influerare i världen? En av anledningarna till varför TikToks användarbas ökat lavinartat, beror på möjligheten att genom olika trender och utmaningar, enklare nå ut till fler människor, för att inte tala om det superintressanta formatet som plattformen lyckats integrera.

Jag har givetvis själv testat TikTok eftersom jag, sedan sex år tillbaka, har ett aktivt konto på Instagram med 45 000 följare. I snitt når jag ut till cirka 7 000 användare när jag publicerar en video eller en bild där. Om vi jämför med TikTok, som jag skaffade i början på året, så lyckades jag bara efter min andra publicering, nå ut till 31 000 användare. Med andra ord blir det mycket enklare att växa och i förlängningen slussa trafiken vidare till mitt Instagram konto.

Ett annat exempel är den svenska TikTok-stjärnan, Elvir Aljicevic (@elvir_aljicevic). I skrivandets stund har Elvir cirka 4.5 miljoner följare på TikTok och cirka 134 000 följare på Instagram. Intressant fakta i sammanhanget är att Elvirs Instagram hackades i somras, vilket tyvärr resulterade i att han behövde skapa ett helt nytt konto. Men tack vare sin starka publik på TikTok, har han på mindre än sex månader, lyckats få tillbaka i princip alla följare.

Bilden är tagen från Socialblade och motsvarar en del av Elvirs tillväxt på Instagram

Hur ser framtiden ut? Enligt fyra olika influencer databaser, finns det närmare 15 miljoner influerare globalt, med över 10 000 följare på sociala medier. Tittar vi på TikTok, så har tillväxten av antalet användare ökat avsevärt, framför allt mellan mars och maj detta året. Under denna period laddades TikTok ned 315 miljoner gånger, vilket motsvarar en 58% tillväxt från samma period 2019. Man skulle därför kunna dra slutsatsen att ju fler influerare som föds på TikTok, desto högre blir sannolikheten att dessa successivt även ökar i följare på andra sociala medier. Makten från den starka publiken kommer minst sagt bestå och den nya moderna valutan är troligtvis här för att stanna.

Kristian Korlevski, Affärschef på Mysocial & Grundare av Winfluence

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.