Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Är gud sjuk i huvudet?

”Jag fasar inför vad som skett om det istället för Abraham var en marknadschef som höll kniven mot Isaks bröst”, skriver Borg Owillis junior creative Isak Gidlund i en krönika om kreatörens existensberättigande.

Publicerad: 15 februari 2022, 09:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterBorg & Owilli

 

I reklamvärlden finns en nästan sadomasochistisk fixering vid uttrycket ”kill your darlings”. Det är det yttersta beviset på kreatörens hängivenhet till uppdraget. Att liksom Abraham var beredd att offra sonen Isak för att bevisa sin kärlek till gud, vara beredd att offra sin idé på konstens altare. I Bibeln återkallas uppmaningen i sista stund av Gud som egentligen bara ville få det bekräftat att Abraham var med på tåget, men vad händer när det gudomliga ingripandet uteblir?

I bibeln kom Isak att få sönerna Esau och Jakob. Den senare skulle så småningom komma att kallas Israel och resten är, as they say, religionshistoria. Tacka fan för gud kan man lugnt säga. Även om hela idén förstås var hans från första början. Min poäng är att det tilltänkta offerlammet i slutändan visade sig vara början på någonting oförutsägbart stort. Ett helt folkslag! Vem hade kunnat tro det när han för snart 4000 år sedan knatade upp för Moria med en mordlysten pappa i ryggen? Inte din Creative Director i alla fall – var så säker.

Det hade varit: ”Vi knivar Isak, tar helg och laddar om tills på måndag” för hela slanten. ”Men ser Isak inte lite statsmannamässig ut ändå?” försöker du halvhjärtat varpå CD’n skjuter dig en blick som lämnar exakt noll utrymme för tvivel. Spånmötet är över. Gamla testamentet: 1 Platta organisationer: 0

Nackdelen med att döda darlings, och för all del – söner är att det på förhand är nästan omöjligt att säga vad de på sikt kan förväntas åstadkomma. Säg vad ni vill om juniora kreatörer som vevar i Resumé men här vill jag ändå påstå att vi har något slags tolkningsföreträde. Ofärdiga, ängsliga och på samma gång övertygade om vår egna förträfflighet är vi de dumma idéerna förkroppsligade. Inte minst jag som började min resa när David Borg via Clubhouse fick för sig att adoptera mig ”på skoj”. Sedan dess har mitt liv präglats av en slags existensberättigande-hets som inte direkt mildrats av faktumet att jag kusligt nog heter Isak och förmodligen gett honom skäl att överväga ett sonoffer flera gånger om. 

På förekommen anledning har det kommit att bli direkt livsviktigt för mig att våga tro på en idé, hur orimlig den än kan tyckas vara, vilket också är den springande punkten i ”Abraham offrar Isak”. Många menar att sonoffret i Genesis 22 är den passage som ställer högst krav på oss läsare eftersom den i likhet med uttrycket ”kill your darlings” ställer frågan: Är Gud helt sjuk i huvudet? Sa han verkligen att Abraham skulle offra sin son? Vem som helst hör väl att det låter som en ganska dålig idé? Jo – och det är lite poängen.

Världsrekord i ”Trusting the process”

För att förstå berättelsen måste vi också förstå att Abraham aldrig trodde att Isak faktiskt skulle dö. Övertygad om Guds godhet var han tvärtom beredd att göra som Gud bad, hur absurt det än lät, eftersom han förväntade sig att Isak i slutändan skulle överleva. Att det fanns mening i det till synes meningslösa. Ett världsrekord i ”trusting the process” som står sig starkt än i dag och får uttrycket ”kill your darlings” att framstå som nästan pinsamt andefattigt. 

Jag fasar inför vad som skett om det istället för Abraham var en marknadschef som höll kniven mot Isaks bröst. Föreställ er: Allt är i ordning. I ett närliggande buskage har Gud till och med preppat med en vädur som ska offras i Isaks ställe. Nu väntar alla bara på att en menande blick ska vändas mot himlen innan Gud sätter stopp för galenskaperna. Det blir ingen sådan blick. Istället får marknadschefen någonting blankt i blicken och sänker kniven rätt i bröstet på Isak och alla förutom han själv tänker: vad i helvete?

Isak Gidlund, junior creative Borg Owilli

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NyheterBorg & Owilli

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.