Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Är vi bättre än norrmännen?"

Publicerad: 23 Maj 2019, 10:33

William Krafft är Sverigechef på Hypefactors

En färsk undersökning visar stora brister i hur den norska kommunikationsbranschen jobbar med data och uppföljning kring PR-aktiviteter. Är vi bättre i Sverige? Förmodligen inte.


Ämnen i artikeln:

FacebookPRGoogle

Med 4000 respondenter har Handelshøyskolen BI och Norsk kommunikasjonsforening gått till grunden i en undersökning av hur professionella kommunikatörer organiserar och dokumenterar sitt arbete. Blott 50 procent av de tillfrågade medlemmarna mäter effekten av deras PR-arbete. Samtidigt ger 39 procent uttryck för att de antingen inte har verktygen, eller är osäkra på, hur de ska mäta effekten överhuvudtaget. 56 procent menar att det inte ingår i deras arbetsuppgifter, eller är osäkra på, om det gör det. Intressant nog känner 43 procent ett normativt tryck på att mäta resultaten.

Kommersiellt och inte minst budgetmässigt befinner sig PR ofta i stenhård konkurrens med annonsering och andra marknadsföringsområden. Här är det närmast otänkbart att man inte skulle mäta effekten, och man skulle i alla fall inte komma i närheten av 50 procent, som undersökningen av kommunikatörerna visar. I direkt konkurrens med annonsering står PR till att mista budget i förhållande till områdets berättigande, enbart på grund av utebliven mätning av effekten.

Det bör tilläggas att en stor del av kommunikatörerna antingen inte vet, eller känner sig osäkra på hur de ska mäta. Jag måste därför anta att det är en relativt blygsam standard på mätningen. Om vi igen jämför med annonsering, var man sedan länge digitaliserat mätningen av effekten till en sådan grad, att även gör-det-själv möjligheterna hos exempelvis Facebook och Google är fyllda med data.

Min presumtion är att kommunikatörer i Sverige inte är så annorlunda från våra norska bröder och systrar, och att vi därför står inför en liknande utmaning. Därtill är det bara att säga: Kom igång! Ta reda på vad som är viktigt för eran organisation, och hur ni bäst mäter det. Det finns många goda alternativ som man kan ta utgångspunkt i, till exempel har några övergripande rekommendationer tagits fram här: www.prguidetomeasurement.org.

Ni vet redan själva att ert arbete genererar värde, nu är det dags att alla andra också får reda på det.


Ämnen i artikeln:

FacebookPRGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.