Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Arbetsförmedlingen slänger pengar i sjön”

Publicerad: 27 Maj 2015, 10:44

Håkan Olofsson på Cabomba är kritisk till Arbetsförmedlingens varumärkesarbete.

Arbetsförmedlingens chef Mikael Sjöberg hade inte koll på myndighetens nya ledord, trots att de lagt 14 miljoner kronor på en ny vision, värdegrund och ledarskapsmodell. Håkan Olofsson som är varumärkesstrateg på Cabomba ger sin bild av hur de borde ha gjort i en spaning.


Ämnen i artikeln:

CabombaArbetsförmedlingenHåkan Olofsson

Arbetsförmedlingen har tillsammans med ett konsultföretag tagit fram "en ny vision, värdegrund och ledarskapsmodell med chefskurser och ledord som ska genomsyra hela organisationen. Kostnad 14 miljoner." Allt detta står att läsa i Dagens Industri.

Chefen, Mikael Sjöberg, förklarar varför: "Vi är 13 000 medarbetare och för att gå åt samma håll och ha fokus på rätt frågor är det viktigt att ha en vision som signalerar vad det är vi tillför."

Vilka är då dessa värdeord kan man undra? Här svävar Sjöberg lite på målet. De två första kan han utantill, professionell och inspirerande. Det tredje, förtroendeingivande, kommer bara hans pressekreterare ihåg.  

Det här är, ursäkta ordvalet, pengar i sjön.

Visioner är nog så viktiga, men då ska de inte innehålla floskler. Ordet professionell toppar listan på ord med noll kalorier. Vad betyder det? Att personalen går till jobbet varje dag? Eller att man inte är en ideell förening med amatörer? Ordet är naturligtvis helt meningslöst och inte till någon hjälp alls för Arbetsförmedlingen.

Inspirerande är inte mycket bättre. Inspirerande för vem? "Älskling, jag var hos urologen i morse och det kändes verkligen inspirerande."

Det sista ordet, förtroendeingivande, är också ett icke-ord. Förtroende skapas genom ett väl utfört arbete. Inget annat.  

Det här är tråkigt för Arbetsförmedlingen som slängt ut dryga tusenlappen på varje anställd på något som saknar värde. Men det är också tråkigt för oss i branschen som faktiskt försöker hjälpa företag och organisationer att formulera visioner och värdeord.  

Så vilken vision hade varit bättre? Enligt dem själva är "Arbetsförmedlingens övergripande mål är att underlätta för arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra och att prioritera stöd till personer som står långt från arbetsmarknaden." Vad sägs om visionen "vi ska få fler svenskar i arbete"? Det är enkelt, tydligt och framförallt mätbart.

Den nuvarande visionen är så uddlös att Arbetsförmedlingen på fullt allvar vill minska arbetslösheten genom att helt enkelt räkna bort ungdomar från statistiken. "Jag skulle gärna se att vi ska mäta mellan 20 och 74 år", säger Mikael Sjöberg. Förslaget är visserligen "proaktivt" (ett ord som används för att förtydliga vad inspirerande betyder), men knappast något som skattebetalarna vill betala miljarder för.

En unik position på en marknad är guld värd. Men då duger det inte med tomma löften och intetsägande fraser.  Ett enkelt sätt att kontrollera om investeringen är sund (i det här fallet tydligen 14 miljoner) är att se om resultatet är applicerbart på konkurrenter.  

Säg exempelvis att du är konditor. För att få fart på affärerna anlitar du en strategibyrå som efter ett oändligt antal timmar kommer fram till att dina värdeord ska vara ägg, smör och socker. Istället för att bli glad för att de liksom prickat in precis det du arbetar med, borde du fundera på vad andra konditorer gör. Stämmer ledorden, visionen, affärsidén (eller vad som nu tagits fram) även in på dem så har dina konsulter inte gjort sitt jobb.

Alla varumärken är värda pengar, inte bara jättar som H&M, Volvo och Ikea. Allt som behövs är att ge dem unika kundlöften och sedan kommunicera dessa till folk. Det jobbet som Arbetsförmedlingen har köpt är varken professionellt, inspirerade eller förtroendeingivande.

Håkan Olofsson
Varumärkesstrateg, Cabomba

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.