Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Året då världens svåraste jobb blev ännu svårare

Publicerad: 27 januari 2021, 11:42

Kapade budgetar och tvära kast i rekryteringsfronten. Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun summerar ett extra tufft år för Sveriges marknadschefer – och ger en guldstjärna till de som gjort bäst ifrån sig.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadschefer

Forbes, Harvard Business Review, Resumé och en rad andra affärstidningar har på senare år försökt besvara en fråga som fortfarande är högst relevant: Varför blir marknadscheferna så kortvariga på sina jobb? 

Enligt konsultfirman Spencer Stuart, som årligen mäter tjänstgöringen hos USA:s mest reklamintensiva varumärken, krympte den genomsnittliga tiden som CMO:n stannar på en arbetsplats till 3,6 år under 2019. Det kan jämföras med andra chefspositioner där man normalt är kvar 5-8 år.

Situationen är densamma i Sverige. När Resumé undersökte hur det såg ut hos landets 100 största reklamköpare hade ett 30-tal marknadschefer växlat arbetsplats det senaste året. I genomsnitt var CMO:n kvar 3,2 år och några av varumärkena – däribland Tele2 och Åhléns – hade bytt marknadschef fyra gånger på fem år.

Det finns såklart flera orsaker till varför det ser ut på det här sättet. Duktiga marknadschefer är hett eftertraktade och värvas till nya jobb. Företag ställer om och söker chefer med andra kvalitéer. Förväntningarna är orimliga från endera sidan.

Men min bild är ändå att det mesta bottnar i hur komplex, omfattande och svårdefinierad marknadschefsrollen har blivit på senare år. Det rör sig ofta om ett otydligt uppdrag där marknadschefen inte får rätt förutsättningar att lyckas. Något som ytterst är vd:ns fel. 

De ständiga chefsbytena är kostsamma. Marknadschefen ansvarar för ett område som kräver kontinuitet och långsiktighet, och det är många gånger smärtsamt att se alla tvära kast på marknadsföringshimlen. 

2020 var året då världens svåraste jobb blev ännu svårare. Samtliga marknadschefer som Resumé har talat med inför utmärkelsen Sveriges Bästa Marknadschefer tvingades kasta alla planer i papperskorgen och börja om när pandemin vällde över oss under våren. Att tillhöra den lilla skara som lyckats bäst under de omständigheterna förtjänar en särskild guldstjärna. Grattis alla vinnare!

En extra bugning till Carola Tiberg som är årets storsegrare. Hon personifierar det som vi tydligt ser i våra mätningar, att marknadschefer som jobbat med varumärket under lång tid också tenderar att uppvisa starkast resultat. 

Efter över två decennier som nyckelperson på Netonnets marknadsavdelning har Carola Tiberg tillskansat sig en djup förståelse för Netonnets varumärke, kultur, affär, organisation och kunder. Tillräckligt djup för att framgångsrikt kunna dirigera den stora och spretiga orkester som den moderna marknadsföringen idag består av. Carola Tiberg kombinerar erfarenheten med en genuin nyfikenhet och hunger efter förnyelse. 2020 bidrog de här egenskaperna till att Netonnet krossade alla mål. 

Eftersom vi den här gången tvingades ställa in vår stora marknadschefsgala valde vi istället att intervjua alla vinnare via länk – och överraska dem med budskapet om att de har tagit hem segern. Du hittar alla filmer på resume.se under dagen. Fördjupningen kring vad som har präglat 2020 års varumärkesarbete kan du ta del av i Resumés magasin, liksom på sajten inom några dagar.

I höst utser vi 2021 års vinnare i Sveriges Bästa Marknadschefer. Då hoppas jag att vi ses på en stor gala igen, även om det var utvecklande att testa nytt under pandemin.

Återigen – grattis alla Sveriges Bästa Marknadschefer!

 

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.