Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Tore Claesson: Årets Guldäggskampanj – äggröra eller hjärnsläpp?

Ett utomordentligt tillfälle att avstå från onani och internskämt för att i stället prata om reklam som står ut och - ja - gillas. Men årets Guldäggskampanj misslyckas med det. Det anser reklamlegendaren Tore Claesson.

Publicerad: 31 mars 2022, 08:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tore Claesson gillar inte årets Guldäggskampanj.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Min gamla boss och mentor Lars Öhjne, som nu är väl över 80 skickade mig ett mejl igår.

”HJÄLP!!!” var titeln på mejlet. Jag trodde först att han hade råkat illa ut. Brutit benet eller blivit rånad eller något.

Men det var värre än så:

”Vem vänder den sig till? Vad vill den säga? För mig är den helt obegriplig och ännu ett exempel på ”kreatörer” som inte har förstått vad de sysslar med.

Har jag fel? Är jag för gammal för att fatta? Hjälp mig!”

Han hade skickat med en bild på en helsida i GP, som handlade om Guldägget. Sponsrat av en rad prominenta företag.

LÄS MER: Åkestam Holsts bidrag diskas från Guldägget – två veckor efter juryns bedömning
LÄS MER: Alla nominerade i Guldägget 2022

Och jag har nog också tappat vettet. För jag fattade ingenting heller. Läste och läste och kom väl fram till att det kanske var ett försök till humor.

Nu har jag inte bott i Sverige på manga ar, sa min förmåga att koda svensk reklamhumor kanske inte är helt uppdaterad. Men ärligt talat. Det är en annons i en av Sveriges största tidningar. Och jag antar att den satt i andra stora publikationer också?

Med andra ord ett utomordentligt tillfälle att avstå från onani och internskämt och i stället berätta lite om hur otroligt lönsamt det kan vara för svenska företag att göra reklam som står ut och uppmärksammas och, ja, gillas.

Hur reklam är en viktig del i vår totala ekonomi. Om hur man som annonsör och byrå kan bidra till en sundare mediamiljö. Det finns så mycket att berätta som folk kanske inte har tänkt på. Folk gillar inte reklam om man far tro vad folk säger. Speciellt inte dum och trist reklam. Inte ens jag gillar reklam. Inte den korkade och fördomsfulla och tråkiga och okreativa och oinspirerande sorten.

Jaques Sequela skrev boken ”Tala inte om för mamma att jag jobbar med reklam”. Det var på den tiden det inte fanns internet. Nu är det nog ännu värre.

Om ingen kan förklara för mig vad jag inte förstår med annonsen i fråga måste jag nog dra slutsatsen att man missat ett utomordentligt tillfälle att ge läsarna något att tänka på. 

Snarare än att tvinga oss att försöka klura ut vad man inte fattar. Vilket jag inte har klarat.

Tore Claesson
Upptäcktsresande i reklam

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tore Claesson

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.