Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Årets sista bidrag går inte att sluta lyssna på

Publicerad: 16 december 2020, 12:01

Ludvig Ehrenstråhle är kreatör på Volt.

Foto: Privat

”De sista vinnarna i år har alla något gemensamt: det är idéer genomförda på ett sätt som gör att de inte går att sluta lyssna på. Även om man, som med vissa bidrag, inte vill höra mer”, skriver jurymedlemmen Ludvig Ehrenstråhle om månadens bidrag i kategorin ljud.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

//Det här är en krönika från senaste omgången av månadens ljud. Den kan du hitta här.// 

Inte en dag för tidigt, självvalt eller eftersträvat. Om tillfället gör tjuven har det här året gjort att jag stulit mindre uppmärksamhet och istället gett den till min omgivning. Den nya vardagen som vi nu förhåller oss till bygger i större utsträckning än förr på att lyssna mer än att låta. Det är ett av teknikens många under, att kunna se sina nära, kära och kollegor på en skärm, men aldrig höra mer än en komma till tals åt gången. Det är, om man så vill, en av de mest demokratiserande innovationerna vi tagit del av under den tid i våra liv som kan komma att kallas för post-kontor eran. Funktionen ingen hör men alla ser: Auto-muten.

I historiens mitt befinner sig även två vita, formgjutna föremål skruvade på plats i våra öron redan innan frukost. De samtidsmarkörer som tidigare var en bekväm, noice-cancellerad distans mellan oss och världen vi vandrar genom, är nu istället en av våra viktigaste ägodelar för att inte tappa kontakten med den. Och visst är det för att de sitter där, med batteritid nog för att klara en arbetsdag i taget, som jag passar på att nyttja dem fullt ut och hela tiden.

Mitt podcast-biblioteket växer i samma takt som NoA. Jag hör mer Playkanals-reklam än någonsin förr och ibland ser jag den till och med. Spellistorna blir längre och ljudbokshyllan högre. Jag går tillbaka och ser om Stories för att ljudet var av, och låter Malou efter tio fylla tomrummet efter surrande kollegor.  

Jag har aldrig lyssnat så bra och så mycket som nu.

Jag har heller inte hört så mycket bra som nu. 

Kanske var det också därför det blev ett ovanligt givande år att vara en del av juryn för just Månadens Ljud. Och kanske blev årets sista omgång också den bästa sett till bidragen och pallplaceringarna. De sista vinnarna i år har alla något gemensamt: det är idéer genomförda på ett sätt som gör att de inte går att sluta lyssna på. Även om man, som med vissa bidrag, inte vill höra mer. Men det är framför allt idéer som inte hade kunnat genomföras utan modiga kunder, nyfikna strateger, inspirerande produktionsledare, orädda projektledare och lyhörda kreatörer. Alla – högst troligen – iklädda vita samtidsmarkörer, ivriga att få säga sitt i en auto-mutad post-kontor era. 

Tack för att ni lyssnade, vi hörs snart!

Ludvig Ehrenstråhle
Kreatör på Volt

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.