Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Åsa Romson – miljöpartiets minsta varumärkesproblem”

Publicerad: 8 Juni 2015, 12:17

Åsa Romson - miljöpartiets minsta varumärkesproblem?

Foto: Simone Duvander.

För varumärkets skull borde miljöpartiet ha stannat under sin korkek och fortsatt lukta på blommor. Åsa Romson är partiets minsta problem, skriver Håkan Olofsson, varumärkesstrateg på byrån Cabomba.


Ämnen i artikeln:

CabombaMiljöpartietÅsa RomsonHåkan Olofsson

Problemet för Miljöpartiet är att de sedan 1981 har attraherat människor som i grunden är emot saker – inte för dem. En grön version av Sverigedemokraterna. Fast med högskolepoäng. Ett parti för folk som inte gillar nya Slussen. Eller gamla Slussen.

På nationell nivå är de emot bilar, båtar, betong, kärnkraft osv. Men på lokal nivå är det även emot vindkraft, solkraft och bostäder. Vilka klagar ständigt på planerade vindkraftparker? Vilka cyklar runt till grannkommunerna och protesterar mot bostadsprojekt där de inte ens bor? Lokala miljöpartister, såklart.

En unik position på marknaden är guld värd. Miljöpartiets problem är att deras temporära monopol på miljöfrågor har försvunnit.

Sedan partiet bildades har Sverige blivit grönare. Mataffärer tävlar om att sälja ekologiskt och närodlad mat. Byggbolagen skryter om svanen-märkta hus och minimal miljöpåverkan. Ärkefienden bilindustrin satsar miljarder på elbilar och bränslesnåla motorer. Och kraftbolagen vill frivilligt stänga ner kärnkraftverk därför att det inte lönar sig längre. Allt det här sker naturligt. Utan miljöpartiet.

Kvar har vi ett regeringsparti som aldrig har regerat förut, som i grunden inte vill utveckla något. Som vill stänga Bromma Flygplats, stoppa Förbifart Stockholm och beskatta solenergi. Som i praktiken är emot alla former av tillväxt, handel och transporter.

Det är möjligt att miljöpartister är hederliga, vettiga människor (undantaget Yvonne Ruwaida vars inställning till egna behov och andras pengar är minst sagt grekisk), men i längden fungerar det inte.

Ett politiskt parti är lika mycket varumärke som vilken kommersiell produkt som helst. Varumärken är emotionella och styrs av egna regler. En sverigedemokrat kan vara småkriminell. En moderat kan fiffla med skatten. En centerpartist (exempelvis Eskil Erlandsson) kan prata sig varm om tidelag i riksdagen utan att någon reagerar. Det liksom ryms i konceptet. Men ett trovärdigt språkrör kan inte måla båten med giftfärg. Och ett regeringsparti måste vilja regera.

Så vad kan miljöpartiet göra? Jo, helt enkelt definiera sig som ett oppositionsparti istället. Bli en intrigmakare med gröna ambitioner. En Lord Varys eller Littlefinger som styr världen från skuggorna. Kom med goda råd, konstruktiv kritik och andra perspektiv. Bli Sveriges bästa oppositionsparti. Men låt sossar eller borgare bestämma.

Miljöpartiet i en regering är lite grann som en strakbent Ranelid i Let's Dance. Rolig för stunden, pinsam i längden. För varumärkets skull borde miljöpartiet ha stannat under sin korkek och fortsatt lukta på blommor.

Och för guds skull be Maria Wetterstrand komma tillbaka.

Håkan Olofsson, varumärkesstrateg Cabomba

LÄS MER:
"Romsons besserwisser-attityd sänker MP:s varumärke"

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.