Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Åsnans tid

Publicerad: 27 Mars 2020, 10:29

Björn Rietz

Foto: Mattias Edwall

När kunskapen ligger framför näsan, ser vi åt ett annat håll. Björn Rietz ser likheter mellan Ikea och politiker.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Han är docent vid KTH och forskar kring svaga stöt­vågor i akustiska fält. För forskningen behövs en projektansökan. Inget konstigt i det. Men nu anmodas Erik Lindborg ”ange om köns- och genusperspektiv är tillämpligt” (SvD Debatt 9/3). Alltså, det handlar inte om sammansättningen killar/tjejer i forskarteamet, utan att Vetenskapsrådet av regeringen ”fått instruktion om att verka för att köns- och genusperspektiv inkluderas i den forskning som finansieras”.

Vill du fixa stålar till din forskning? Då ska studien i sig ha ett köns- och genusperspektiv. Kanske inte så lätt när det gäller svaga stötvågor i akustiska fält. Sådana fysikens subtiliteter har ju kön ringa inverkan på, hur trevligt vi än tycker det vore.

Politiken ska hållas isär från kulturen säger Miljöpartiet numera. Vad fint! För det är samma parti som för bara några år sedan formade ett kulturpolitiskt program där ras- och genusperspektiv skulle tas i akt vid stöd till konsten, teatern och filmen. Programmet kritiserades hårt och skrotades men hann först snappas upp av kollegerna på andra sidan skranket. Vi snackar Jimmies gäng.

Ty om ena sidan börjar styra kultur eller forskning enligt sin ideologi, ja då måste väl alla få göra det. Därför kan SD driva på att endast traditionell konst ska få utsmycka offentliga miljöer. Vad som menas med traditionell konst är aningen diffust, men man förmodar att de inte främst avser verk inspirerade av Robert Rauschenbergs get på Moderna.

På så vis har MP gödslat den äppelkindade knätofskultur som nu gror i hagarna.

Hur kunde de missa att den risken före­låg? Vad får en regering att INTE fråga varför föregångarna valde att nogsamt hålla sig på det berömda armlängds­avståndet? Det är som om de sitter på dass men inte orkar sträcka sig efter toapapperet. För det är knappast någon hemlighet att Olof Palmes regeringar var intellektuellt välutrustade, och insåg att inblandning i forskning och kultur hörde hemma i diktaturernas hjärntvättsinrättningar.

Ja, ja, det är politikerna det … vi andra är ju så mycket klokare. Jaså, är vi? Låt oss betrakta ett färskt exempel från reklamens värld: Ikea ska byta byrå. Efter åtta år där man lyckats så bra att kunderna, från att under lugg ha erkänt att den snygga soffan faktiskt kommer från Ikea, till att de med stolthet säger: Det är Ikea!  ”Där livet händer” har vunnit flera stora tävlingar såväl vad det gäller effekt som kreativitet. Men framför allt har Ikea vunnit människors hjärtan. Då byter man byrå.

Ibland finns goda grunder för ett byte. Men när man hör skälen Ikeas nye marknadschef uppger, rasar man ner i ett kolgruve­mörkret schakt av missmod. Ikea vill satsa på mer personalisering, använda mer av riktade digitala lösningar, skapa kluster av olika länder för att öka effektiviteten och göra besparingar. Det låter ju kanon. Om du är revisor. Men om du har lite koll på modern forskning, utöver den kring svaga stötvågor i akustiska fält alltså, hamnar dina ögonbryn vid taknocken när du hör klyschorna.  

För de omtalade studierna kring reklameffekt, signerade Les Binet, Peter Fields och Orlando Woods med flera, är tydliga: Effektivitet i sig skapar inte framgång. Tvärtom kan det erodera varumärket och sänka lönsamheten. Minst hälften av budgeten behöver i stället gå till sådant som människor gillar. Därutöver krävs åtgärder som driver försäljning här och nu. Så arbetar våra mest lönsamma företag. Så har Ikea arbetat under många, många år. Den som ändrar på den formeln riskerar att raskt få samma färg på håret som Göran Åkestam och Jesper Holst har på sina skägg.

Björn Rietz, copywriter

bjorn@rietz.se

Läs Carin Fredlunds blogginlägg ”Men, hur tänker ni IKEA?”, Nota Bene

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.