Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Att bygga starka talespersoner - allt viktigare del i kommunikationsmixen

Publicerad: 17 December 2019, 13:47

Caroline Lidman, medgrundare Number 10.

Number 10:s grundare Caroline Lidman har fyra handfasta råd till företag som vill låta en personlig röst föra varumärkets talan.


Är loggans tid förbi? Allt mer börjar vi prata om personer kopplat till varumärken. Mer genuinitet, mer människa, mer kött och blod in i varumärken. Att bygga starka talespersoner och egna starka experter kan nog gynna många bolag affärsmässigt 2020.

Det handlar exempelvis om att en trovärdig talesperson kan öppna upp fler dörrar för bolaget genom att hitta en mer personlig ingång, men även generera ökad trovärdighet till bolaget – som bland ett myller av konkurrenter – är ett av bolagets viktigaste kapital. I årets 16e upplaga av Spinngalan anordnad av branschorganisationen Precis har man adderat tre nya kategorier, en av dem: Årets etablerande av expertroll.

Hur bygger man starka talespersoner?

Det viktigaste är att identifiera rätt talesperson för bolaget som trovärdigt kan driva utvalda frågor eller uttala sig inom vissa expertområden. Det kan baseras både på personen erfarenhet men kanske även personliga berättelse som kan stärka engagemanget för huvudfrågorna. För det andra handlar det om att hitta en person som även vill ta rollen som talesperson och får uppbackning internt för denna position och den tid som krävs. 

Att bygga en talesperson utgår ifrån vilken strategisk kommunikationsplan som helst, där man utgår för att tänka långsiktigt och konsekvent i aktiviteterna som talespersonerna ska medverka i eller arrangera.

Hur ska talespersonen synas? 

Givetvis spelar synlighet i relevant media och rätt val av sociala medie-kanaler en viktig roll för att nå era målgrupper. Men det finns också en stor kraft i att bygga en talesperson i andra sammanhang och en stor del i påverkan ligger i det fysiska mötet. Se därför över vilka arenor som ni kan spela med här. Finns det några speciella personer som talespersonen bör ha i sitt nätverk för att kunna komma framåt i sina frågor och mål, vilka scener och paneler under årets relevanta event bör talespersonen agera expert i och finns det några strategiska one-o-one-möten som bör bokas in kommande kvartal, det kan både handla om en relevant journalist eller viktig person i branschen ni verkar i? Se bara till att det blir en win-win för båda.

Carolines tips hur man bygger talespersoner

1. Välj ut rätt talesperson

Utifrån bolagets huvudaffär, målsättning fram och utvalda frågor – identifiera vem i bolaget som är rätt person att agera talesperson. I vissa bolag är grundaren helt rätt, i andra vd:n eller en medarbetare inom ett speciellt affärsområde som ni vill lyfta.

2. Hitta fokus och välj huvudfråga

Många vill säga mycket men för att kunna nå igenom bruset och ta plats krävs ett bestämt fokus. En eller två huvudfrågor för er talesperson räcker. Ju mer konkret det blir desto lättare blir det för omvärlden att snabbt greppa ert bolag.

3. Låt huvudmålgruppen bestämma kanalval

När talespersonen finns på plats och kompassen för ert fokus är ställd blir det dags att hitta en riktning i kanalval. Utgå här ifrån er huvudmålgrupp. Vilka medier läser dem och i vilka sociala medie-kanaler når ni dem bäst?

När kanalval är gjort, se över vilka medier som ska bearbetas med vilken information och lägg en plan för sociala medierna. Vilken typ av innehåll ska publiceras, hur ofta och med vilken tonalitet. Dock alltid med kvalité före kvantitet.

4. Ha en plan för fysiska möten

Många affärer och relationer byggs i den verkliga världen och personliga varumärken har ett försprång om de byggs jämte andra personer. Se därför över vilka nätverk eller event er talesperson behöver byggas i och vilka personer som kan vara med och bidra till att ni når ut med de frågor ni har på agendan eller som kan öppna de dörrar som blir viktiga för er att nå ut i. Identifiera dessa och lägg en plan för hur ni når ut där. Ofta kan en mix av strategiska one-o-one-möten ihop med utvalda talartillfällen och event bidra till en framgångsrik kombo.

Caroline Lidman, byrågrundare Number 10.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.