Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Att förlora sin kärna är att förlora sig själv

Publicerad: 29 januari 2021, 09:52

Foto: Mattias Edwall

Resultaten av att ”bredda verksamheten” är pinsamt tydliga, skriver Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

En god vän har med framgång och ödmjukhet arbetat länge som hotelldirektör. Min kompis levererar år efter år goda resultat. Beröm och bonusar bekräftar att styrelserna för hotellen blir lika förtjusta varje gång resultaträkningen presenteras. Jag frågar vad det är kompisen gör som skapar framgången. Svaret kan tyckas banalt, ändå så tankeväckande.

”Efter trettiofem år i branschen kan jag vår business. Känner rätt prissättning i magen, anar vad som skapar ambience, byggt upp ett kontaktnät, förstår personalfrågorna. Allt jag kan är att leverera en superbra hotellupplevelse och ta betalt för den. Det andra struntar jag i.”

”Det andra?”, frågar jag.

Det visar sig att genom åren har folk, ofta styrelseledamöter, bombarderat den här vd:n med sköna kreativa idéer kring vad man mer kan göra med ett hotell, utöver att vara ett kanonbra, lönsamt hotell: målarkurser för lokalbefolkningen på helger, bouletävlingar med kändisar, proteinweekender för dem som cyklar multiväxlade landsvägsracer (det finns en hängiven träningsnarkoman i varje företagsstyrelse).

Att glömma kärnan och därmed urholka den produkt som man i första hand blivit vald att leverera är numera symtomatiskt för affärs- och organisationsfolk i Sverige.

Trots att man hävdar motsatsen (vilket även det tycks symtomatiskt). ”Vi fokuserar på vår corebusiness”, säger man för att sedan bre på med ovidkommande tjänster.

Som många uppskattar men ingen vill betala för.

Tänker på hamburgerrestaurangen som fick tipset att erbjuda gratis dammsugning av din bil medan du äter en stor meny för 79 kr. Restaurangens självkostnad för burgarmenyn var 45 kr. Dammsugningen skulle kosta dem 35 kr. I stället för att tjäna pengar, fick de betala 1 kr för att servera stor burgare med pommes och dryck. ”En kul utanförboxen­kampanj som drar gäster”, sa man. Jaså? Tänk om de i stället lade 5 kr extra på att göra burgarmenyn lite bättre. Mer kött mellan bröna, typ. Den egna kostnaden blev då 50 kr. Man får ett argument som drar fler kunder (mer kött, samma pris), som håller över tid och särskiljer sig från konkurrenterna. Omsättningen ökar, lönsamheten ökar eller åtminstone sjunker den inte. Om någon vill applicera detta fullkomligt basala resonemang på all syftesdriven reklam som sköljer över oss – feel free!

Urholkandet av kärnverksamheter märks när de som styr riket nedprioriterat beredskapen mot yttre hot, som en pandemi. Eller när läkare avkrävs mer administrativ uppföljning på bekostnad av tid med patienten. Eller när skolan ålägger lärare att protokollföra och utvärdera varje moment, och ges mindre tid till undervisning. Resultaten av alla avsteg från huvuduppdraget är i dag pinsamt uppenbara.

I romanen ”Renegater” låter Klas Östergren en person reflektera över att Sverige länge haft två frågor som överskuggat alla andra, som givit upphov till fler samtal och diskussioner än andra ämnen. Samtidigt får de två partier som först fångade upp dessa frågor (och till och med lät dem ta plats i partinamnet), lägst antal röster. Man har bluddrat bort kärnfrågorna jämställdhet och miljö. I stället lastat på med identitetspolitik, friår, kulturprogram, generös invandring med mera.

Du och jag då? Är vi bättre? När reklambyråer förlorar sig i uppgifter som kunderna skulle klara själva, och även låter budgeten naggas av otaliga pretentiösa presentationer, blir det mindre kvar åt den kreativitet som kunderna saknar förmåga till. Följden blir att byrån uppfattas som mindre viktig för affärerna. Och blir ifrågasatt. Det duger inte att hävda att byrån breddar sig. Ty att förlora sin kärna, är att förlora sig själv.

Läs fler krönikor från Björn Rietz här! 

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.