Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Att skapa det förtroende vi förtjänar”

Publicerad: 7 April 2016, 09:31

Förtroendet för medierna har minskat över tid. Nyckeln till att vända trenden handlar om att stolt berätta om journalistikens förtjänster, skriver Unn Edberg, ordförande på Sveriges Tidskrifter.


Ämnen i artikeln:

Unn EdbergFörtroendebarometern

I dag torsdag 7 april presenteras Förtroende­barometern traditionsenligt på MEG. Och som vanligt kommer de flesta medier att ha tappat i förtroende – åtminstone om man drar ut tidslinjen tillräckligt långt bakåt i tiden.

Aftonbladet låg förra året i bottenskrapet bland medierna med bara 16 procent i förtroende. Trots det vänder sig många till Aftonbladet vid stora nyhetshändelser. I samband med Parisattackerna var exempelvis Aftonbladet i topp som första digitala nyhetskälla, följt av Facebook, enligt en Novusundersökning. I botten för förtroendet 2015 låg också Facebook med 12 procent. Detta samtidigt som Facebook ständigt ökar som nyhetskälla (från 47 procent 2013 till 63 procent 2015 när amerikaner tillfrågades i en rapport från Pew Research Center).

Men hallå, Facebook som källa? Facebook producerar ju inga nyheter. Det är ungefär som att säga: Var läste du det? På papper!

Förtroende är svårt och samtidigt livsviktigt. I tider när människor tappar förtroende för traditionella medier och till och med före detta toppolitiker ger uttryck för åsikten att "medierna mörkar" samtidigt som folk informerar sig i allt snävare bubblor av Facebookvänner med samma världsbild måste vi i de ansvarstagande medierna visa vad som skiljer oss från de andra. För om folk säger att Facebook är deras nyhetskälla så finns det en risk att de inte helt har koll på vilka verkliga källor de tar del av.

I Norge gjordes för något år sedan en stor satsning på att lära ungdomar källkritik i kampanjen #hvorhardudetfra? Jag tänker att det inte bara är ungdomar som behöver en grundkurs i källkritik. Om vi i de så kallade traditionella medierna för en stund kunde sluta vältra oss i självömkan över brustna affärsmodeller och i stället med stolthet berätta hur vi arbetar med journalistik, hur vi söker sanningen, belägger med fakta, skyddar uppgiftslämnare och frågar en källa till. Om vi dessutom hjälper publiken att se skillnad på ansvariga och oansvariga utgivare. Då kanske vi på köpet kan stiga på den där förtroenderankningen.

Unn Edberg
Ordförande, Sveriges Tidskrifter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.