Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Att styra marknaden i önskad riktning är inte att dumförklara mänskligheten

Publicerad: 5 november 2021, 08:35

Katarina Graffman och Jacob Östberg.

Katarina Graffman och Jacob Östberg svarar på Oskar Zanders kritik: ”Att reglera marknader är något som demokratier runtom i världen redan gör”.


Ämnen i artikeln:

Katarina GraffmanJacob ÖstbergKlimatkrisen

Vårt senaste blogginlägg har uppenbarligen väckt både tankar och känslor. Gott så, att skriva texter som berör är väl vad man strävar efter när man givits en plattform som en blogg på Resumé. En som uppenbarligen fått känslorna i svaj av att läsa vårt inlägg är Oskar Zander, projektledare och digital strateg.

Idén som vi för fram i vårt blogginlägg, en idé som vi för övrigt fört fram i diverse andra sammanhang är att det nog inte kommer räcka att luta sig tillbaka och hoppas på att marknadskrafterna av sig själva löser de problem som har lett till det prekära läge som vår planet just nu står inför. Tror vi på allvar att vi behöver förändra oss så bör vi nog i stället fundera på att använda den verktygslåda som redan i dagsläget används flitigt för att genom regleringar och påbud styra marknader i önskvärd riktning. Att på detta vis reglera marknader är något som demokratier runtom i världen redan gör, vilket vi bland annat påtalat här.

Detta, tycker Zander, är att dumförklara mänskligheten. Enligt Zander är problemet vi står inför nämligen inte alls att vårt nuvarande sätt att konsumera och producera slukar jordens begränsade resurser i alltför snabb takt. Problemet är i stället att sluga opportunister, särskilt ”reklamforskare” med stalinistiska böjelser, ser den allmänna oron som följer på klimatkrisen som möjlighet att sälja mer föreläsningar för att själva profitera på krisen.

Ja, vad ska man säga?

Katarina Graffman och Jacob Östberg

Oskar Zander
replikerar direkt nedan:

”Den som säljer politik vill förstås helst prata politik. Graffman och Östberg försöker därför få det till att jag inte tycker att det är något problem att ”vårt nuvarande sätt att konsumera och producera slukar jordens begränsade resurser i alltför snabb takt”. Det har jag förstås inte uttalat mig om, och det står heller inte i kontrast till min centrala spaning: att varierande grader av rädsla och trygghet är komponenter som alltid ingått i marknadsföring, oavsett om produkten som säljs är ett auktoritärt styre, en föreläsningsserie eller en FMCG-produkt.

Diskussionen kring huruvida man dumförklarar människor genom att kalla dem ”dumma i huvudet” lämnar vi nog säkrast därhän.”

 

 

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.