Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Att vara cynisk är det nya svarta

Publicerad: 30 november 2021, 08:44

”Det svartaste med Black Friday är ju snarast den cynism med vilken mängder av företag slår knut på sig själva för kunna kränga utav bara helvete samtidigt som de basunerar ut hur allvarligt de tar på sitt klimatansvar.”, skriver Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg.


Ämnen i artikeln:

Jacob ÖstbergKatarina GraffmanBlack Friday

 

Katarina: Tänker på en siffra jag såg från en undersökning som Svensk Handel gjort, 56% uppgav att de planerade att handla något under Black Friday (eller Black Week eller vad det nu har kommit att bli… Black Month?). Och de unga, ofta slarvigt benämnda som Generation Greta av många äldre, där säger 3 av 4 att de ska handla.

Tycker det är intressant med alla attitydstudier som visar att svenska konsumenter tycker hållbarhet är så viktigt, att så många är villiga att leva fossilfritt och definitivt köpa mindre. Men handla på Black Friday det vill man göra så klart. 

Jacob: Det svartaste med Black Friday är ju snarast den cynism med vilken mängder av företag slår knut på sig själva för kunna kränga utav bara helvete samtidigt som de basunerar ut hur allvarligt de tar på sitt klimatansvar. I en artikel på Resumé för ett flertal företagsrepresentanter fram varianter på tanken att ”folk köper sannolikt de här produkterna i vilket fall…” så det spelar liksom ingen roll om det är rea eller inte. Jaha, då verkar det ju synnerligen korkat att ha tokrea på grejerna, kan man tycka? De hade ju tydligen sålt precis lika bra till ordinarie pris. Yeah right, man säger – och kanske tror? – väl det som får en att sova gott om natten, men inte fan är det sant för det.

Katarina: Känns mest sorgligt. Läste också den där artikeln och reagerade på att hållbarhetschefen på Elgiganten drog det där ihåliga kortet om att rea minskar sociala orättvisor: ”Black Friday möjliggör för fler att skaffa tekniken de behöver till ett betydligt bättre pris, vilket gör att fler kan inkluderas och ta del av det allt mer digitala livet”. Alltså det handlar inte om att försöka minska överkonsumtion generellt sätt för alla, förändra den skeva logiken i konsumtionskulturen, utan snarare att göra det så billigt så alla kan ta del av köpfesten. Och Åhléns hållbarhetschef vill gud förbjude inte på något sätt störa kundernas valfrihet: ”Vi tror inte på att begränsa våra kunders möjlighet att handla” och menar att Åhléns kunder minsann inte köper några onödiga prylar bara för att det är rea. För visst, Åhléns alla kunder är förnuftiga och välinformerade så några impulsköp sker aldrig…

Jacob: Om man verkligen anstränger sig kanske man kan se något positivt med utsmetandet av Black Friday till en hel vecka i så måtto att det blir mindre dramatik under själva fredagen? Att hugade kunder kommit till skada eller till och med omkommit har varit så vanligt att vi nu till traditionen kan lägga årligt återkommande återblickande artiklar som behandlar de värsta shoppingrelaterade olyckorna som skett.

I vanlig ordning är det just sådana spektakulära och ovanliga händelser som att någon trampas ner under en tjurrusning efter en tokbillig platt-tv som får rubriker i media. Som om det var det verkliga problemet! 

Katarina: Exakt så, de lite långsammare skeenden genom vilket miljontals människor får sina livsbetingelser förstörda på grund av västvärldens överkonsumtion är helt enkelt inte lika klickvänliga… 

Men du, professorn, är det inte lite väl enkelt för oss att bara sitta här och klaga på företagen? Det är ju inte vi som har vinstkrav på oss, vi har inga ägare som blir sura – eller sparkar oss – om vi inte levererar vinst. Vad tusan ska de göra egentligen, företagen?

Jacob: Det är självklart inte svårt att förstå lockelsen med rea, vare sig för konsumenter eller för företag som vill vända röda siffror till svarta. Fluktuationer i pris på grund av rea har också varit en given del av vår konsumtionskultur under lång tid. Men konsumtionskulturen är ju inte statisk. Om vi nu vågar oss på att blicka i spåkulan så tror jag, eller kanske hoppas, att domen för företag som talar med kluven tunga kommer bli hård. 

Ska man bygga hållbara varumärken över tid krävs nämligen en ärlighet och en långsiktighet. Det börjar gå upp för allt fler konsumenter att de sagor många företag berättar inte riktigt håller ihop. Så de företag vars varumärken människor kommer välja att göra till en del av sina liv i framtiden kommer sannolikt att få tänka annorlunda. Här tror jag att man kan finna relevant inspiration från de företag som inte jobbar med återkommande reakampanjer utan som har ett fast pris, gärna ett pris där de är transparenta med vad de olika delarna står för. 

Som konsumenter har vi inga problem med att det kostar att producera och transportera varor och att ägarna får göra vinst, men vi börjar nog få allt mer problem med de företag som försöker blåsa oss genom att fixa och trixa. Särskilt om de samtidigt försöker måla upp sig själva som världsförbättrare.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.