Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

"Avbryt Arbetsförmedlingens upphandling"

Publicerad: 1 november 2011, 12:54

Arbetsförmedlingen borde avbryta sin pågående upphandling. Istället skulle man kunna ställa krav på byråerna att anställa arbetslösa kommunikatörer, skriver Hemma Annonsbyrås vd Gaute Hanssen i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen har ett av Sveriges viktigaste uppdrag – ”att matcha arbetssökande mot nya jobb”. Nu söker man duktiga PR och kommunikationsbyråer som kan hjälpa till att kommunicera sitt budskap till medborgare, journalister, opinionsbildare, departement och politiker. Man räknar med att satsa 25 miljoner kronor årligen!

Men istället för att erbjuda arbetslösa jobb, söker man välrenommerade byråer, det vill säga människor som redan har jobb. Men hur var det nu? Deras uppdrag är ”att matcha arbetssökanden mot nya jobb”, inte ge mer jobb till de som redan har.

Det finns gott om duktiga erfarna kommunikatörer – men som är arbetslösa. Många av dem är säkert inskrivna som arbetssökande i Arbetsförmedlingens egna register. Varför inte ge dem jobbet? Arbetsförmedlingen skulle kunna utforma en upphandling som innebar att den eller de som fick anbudet skulle få det genom att rekrytera arbetslösa revanschsugna kommunikatörer som brinner för att visa vad de går för. Arbetsförmedlingen skulle då få duktiga kommunikatörer som också vet hur det är att vara arbetslös, och ännu viktigare, som av egen erfarenhet vet hur Arbetsförmedlingen fungerar. En kunskap som, väl använd, skulle gynna Arbetsförmedlingen enormt.

Är det möjligt att göra? Varför inte? Det gäller bara för alla oss i kommunikationsbranschen som nu är på gång att lämna in anbud att visa lite storsinthet och unisont tacka nej till 25 miljoner. Eller omformulerat; att vi som har jobb, erbjuder de som är arbetslösa en chans till jobb och framgång.

Det skulle inte bara vara en generös gest, det skulle dessutom vara bra kommunikation i sig, vilket skulle gynna både Arbetsförmedlingen och kommunikationsbranschen.

Avbryt Arbetsförmedlingens upphandling. Säg nej till 25 miljoner. Säg ja till nya jobb!

Ämnen i artikeln:

Arbetsförmedlingen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.