Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Även en blind höna kan finna ett korn

Publicerad: 20 Oktober 2020, 09:46

Kaj Johansson och Peter Lundberg, Kapero

Sätter man den kreativa kvaliteten i centrum i stället för pris så borde man inte ha något problem. Men det kräver beställare som förstår den kreativa processen på djupet och hur byråer fungerar, det skriver Kaj Johansson och Peter Lundberg på Kapero med anledning av den senaste tidens artiklar i Resumé kring regionala upphandlingar.


Ämnen i artikeln:

PitchKaperoUpphandling

Komm:s Linda Nilsson söker i sitt debattinlägg om offentliga upphandlingar och pitcher (med fiktiva case) med ljus och lykta efter lösningen på bättre upphandlingar. Mats Rönne föreslår en centraliserad lösning efter en tidigare engelsk modell.

Men vad är egentligen problemet? Det ligger ju i beställarnas intresse att göra så bra upphandlingar som möjligt. Det blir nämligen för dyrt att låta den kommunikativa kvaliteten lida på grund av att priset har fått för stor betydelse. Det finns ingen motsättning mellan beställare eller leverantör i den frågan. Det borde därför inte behövas någon extern part utan (bara) detta faktum borde var nog. Men däremot behövs det kompetens inom kreativa processer.

För en tid sedan hjälpte vi en kund (vi var offentligt upphandlade) att genomföra en offentlig byråupphandling. Kunden klagade över att de alltid blev tvungna att jobba med billiga byråer med lägre kompetens och vi var lite oroliga, men också nyfikna, inför projektet. Skulle det gå att göra en upphandling som satte den kreativa kvaliteten i centrum så att man inte behövde välja det billigaste alternativet?

LÄS MER: Byråer kritiska mot gratisarbete i offentliga upphandlingar

Att säga att det finns problem med dessa regler visade sig vara helt fel. Däremot måste man sätta sig in i dem på djupet för att förstå hur man ska tillämpa dem på bästa sätt. Och man behöver förstå hur byråer fungerar och vad som skapar rätt förutsättningar för kvalitativ kommunikation, kanske den viktigaste beståndsdelen i den engelska lösningen som Mats Rönne pekat på. Då kan man faktiskt utforma upphandlingen och utvärderingsstegen helt efter sina behov.

Vi kunde styra processen utifrån kundens huvudsakliga önskemål som handlade om hur man skulle kunna åstadkomma de bästa kommunikativa och kreativa lösningarna över tid. De tänkte att om det är dålig kvalitet på kommunikationen kan vi lika väl låta bli att kommunicera. Precis som en byrå vill att kunden ska tänka - dvs ingen motsättning - båda parter vill detsamma. Och det intressanta var att de byråer som deltog i upphandlingen (några av Sveriges främsta) tyckte efteråt att det ur deras perspektiv var den bästa upphandlingen de varit med om (offentlig eller annan).

En viktigt beståndsdel i upphandlingen var att vi inte utvärderade byråernas idéer kring fiktiva case. Tror man att det är sättet att utvärdera byråers kvalitet så har man ganska begränsad förståelse för vad som bygger ett långsiktigt kvalitativt byråsamarbete med de bästa kommunikativa lösningarna. Risken är snarare att man dyrköpt får erfara att även en blind höna kan finna ett korn.

Kaj Johansson och Peter Lundberg, Kapero

Ämnen i artikeln:

PitchKaperoUpphandling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.