Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Bannlys designterroristerna omedelbart!

Publicerad: 14 juni 2021, 08:28

Ronny Olovsson, Vinter: ”Vi terroriseras av ”genier” som hellre kunde skära av sig örat och måla solrosor än ägna sig åt att designa produkter, förpackningar och all sköns etikettering”.

Under pandemin har Vinters pr-strateg Ronny Olovsson byggt upp en vrede mot förpackningar med ofullständig information som nästan har fått honom att implodera.


Huvudlös design borde härmed bannlysas.

Ja, du läste rätt. Ty, det utförs infernaliska nidingsdåd som helt saknar insikter som kan härledas till annars upphöjda uttryck som ”användarvänlighet”, ”målgruppsanpassning”, ”tillgänglighet” eller ens ”funktionalitet”.

Vi terroriseras av ”genier” som hellre kunde skära av sig örat och måla solrosor än ägna sig åt att designa produkter, förpackningar och all sköns etikettering. Med ett masochistiskt och stoiskt lugn har vi lagrat vår rödglödgade vrede i vårt inre. Men, nej, nu får det vara nog.

Kanske är det för att jag under pandemin ägnat alldeles för mycket tid i mitt eget hem med att hantera den ena imploderade designlösningen efter den andra. 

Kanske är det för att idiotin helt enkelt förvärrats.

Kanske är allt en enda stor subversiv cyberattack för att underminera vår demokrati…

Jag förutsätter att utredningar och forskningsrapporter kommer att ge oss relevanta svar inom kort.

Vad har jag då för belägg för detta flagranta kollegiala angrepp? Vem är jag att klanka på dig som jobbar med att utveckla snillrik förpackningsdesign?

Well, vad sägs om att du bara kikar på din närmaste pastaförpackning. Vad är den enskilt viktigaste informationen vi konsumenter behöver? Fundera… Mmmmmh. Just det, koktiden. Roa dig gärna att frossa i pastahyllan bland allt mer fantasifulla ordvrängerier kring torrfodrets egenskaper. Var är den..? Siffran.

Prova att försöka duscha på ett hotell nästa gång du får chansen att resa. När man står där i vattenstrålen gör man bäst i att ha glasögon på sig under cyklopet, för vilken jävla flaska ÄR SCHAMPOOOOT!!! Jag har tvättat hår i body lotion… prova gärna, effekten är, tja, så där.

Eller, har du som jag familj, kanske olika sängstorlekar. Tvättar du ibland? Jo, exakt, vilket vitt underlakan är 90, 120, 160 eller 180 centimeter..? Alltså, den siffran är nere på molekylär storlek om den ens finns. I pur desperation har jag med stor tuschpenna börjat skriva ”160” på tvättrådslappen… nu senast kom jag på att göra det med rött på 160, blått på 120 och grönt på 90. Ha! Tänkte jag. Färger är ju åtminstone för en färgseende ett mer intuitivt sätt att sortera upp verkligheten. Och lappen hamnar ju under bäddmadrassen så den stör inte när man bäddar (jag bjuder på denna verkligt geniala idé).

Det skulle fungera som nationell branschstandard.

Precis som med mjölk. Ja, ni vet, rött, grönt och gult.

Nänänä, åååååh, tror ni inte att de förbannade designhaveristerna har lyckats begå ett kollektivt designstrategiskt harakiri även här. Jomenvisst!

Köp en röd tetra i Stockholm, köp en röd tetra i Luleå. Ställ dom på köksbordet.

I Stockholm får du standardmjölk, i Luleå får du mellanmjölk.

För rött har blivit grönt och grönt har blivit rött… Hur tänkte ni? Maken till en så pyramidal avsaknad av ”omvärldsanalys” är svårfunnen i dagens vardagsliv.

Ska vi inte ta och göra samma logiska omkastning i trafikljusen också..!? Det skulle ju bli lite mer spännande då i semestertrafiken.

Idioti!

Förbjud, avgå och lägg ner!

Ronny Olovsson, normalt en hyfsat balanserad partner och PR-strateg på Vinter.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.