Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Bättre svära i kyrkan än vid bibeln

Publicerad: 31 Januari 2020, 08:32

Foto: Mattias Edwall

Ser vi en renässans för uppriktigheten? I så fall kan strategerna i riksdagshuset packa sina väskor, det skriver Resumés krönikör Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Det var han som började!” skriker den gälla rösten mellan tårarna.

”Det var det inte alls, han ljuger!” tjuter en lika ljus röst tillbaka.

Pappan försöker lugna de två bröderna som redan hunnit tjonga till varandra ett par gånger mellan knäckebrödspaketen på Ica Maxi. Vem som slog först lär den uppgivna pappan aldrig få veta. Spelar det för övrigt någon roll? Om det är något det gångna decenniet lärt oss, så är det att din sanning inte behöver vara min. Sanning har kommit att handla om tolkningar av skeenden och påståenden.

Demokratin har fått en märklig form av pyspunka. Spiken i däcket är inte förtäckta lögner eller osanningar. Inte heller höger mot vänster, klimatångest eller klimatförnekelse. Nej, det som långsamt tömmer ur luften är bristen på uppriktighet. Våra politiker låtsas vara indignerade, låtsas upprörda, låtsas vara berörda. Samtidigt som alla vi på utsidan av partihögkvarteren upplever att maktens män och kvinnor bara säger sådant de tror att vi vill höra. Behöver de bry sig då? Jag tror det.

Under slutspurten av det amerikanska presidentvalet 2016 råkade jag befinna mig i ett par av vad Kalifornien- och New York-bor föraktfullt kallar fly­over-states. Vid hemkomsten sa jag till min förvånade familj att Donald Trump visst kunde vinna. Hillary Clinton förde fram argument som många sympatiserade med. Men en alltför stor del av dem som i sak höll med henne, misstrodde hennes uppsåt. De litade inte på henne, helt enkelt. 

Mycket riktigt, när man noga studerade intervjuerna med henne, då var det något i hennes ögon och tonfall som inte harmonierade med orden som föll ur munnen. Som en ostämd ton någonstans mitt i ett annars fulländat ackord. Likt en bägare vaniljglass med en liten bismak av köttfärs. Trump levererade motsatsen – vartenda ord fann sin resonans i hans ögon och kroppsspråk. Oavsett vad man tyckte om argumenten upplevdes han som genuin.

Sådana problem tycks ha hamnat i döda vinkeln från svenska partistrategers elfenbenstornsutsikt. De bränner på som vanligt. Politikens persienner vinklas ner så att endast enstaka glimtar av uppriktig övertygelse smiter igenom. Dessutom har kommunikationsstrategerna under flera år lidit av folksjukdomen folklighetssynd­rom: en ska va som fölk, da ble dä gött. Därför beställde statsministern körv med mos i Social­demokraternas reklamfilm vid valet 2018. Underförstått förväntas vi tycka synd om honom som måste bo i Sagerska palatset vid Stockholms ström.

Strategifolket iakttar hur känslosvall i underhållningsprogram som ”Så mycket bättre” väcker empati hos folket. Eller hur bjussa-på­-sig-själv-piruetterna i ”Skavlan” och ”Så ska det låta” går hem i radhuslängorna. Därefter får Ebba Busch Thor sjunga och dansa disco i tv och bara vara en vanlig, skön tjej liksom.

Men partistrategerna har totalt missuppfattat var folklighet hör hemma 2020. De så viktiga yngre generationerna låter sig inte luras. Ett starkt skäl till Greta Thunbergs monumentala genomslag hos dem är upplevelsen av fullkomlig uppriktighet. Det är inte alls otänkbart att klimatmedvetandet med Greta i spetsen utgör ett bevis och en föraning om ankomsten av något annat, minst lika stort: en renässans för uppriktigheten.

En ny tid då den som har modet att svära i kyrkan tillmäts högre trovärdighet än den som svär vid Bibeln. I så fall är det hög tid för partistrategerna att putsa på sin Linkedinprofil och beställa upp flyttkartonger från vaktmästeriet.

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.