Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Behöver dina startups en byrå, Björn Engström?

Gammelbyråernas hierarkier, glorifierade kreatörer och bisarr prissättning. Holy comms vd, Fredrik Kruse, reagerar efter Resumés intervju med Björn Engström – och ser en kejsare i ny skrud.

Publicerad: 9 mars 2022, 09:07

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fredrik Kruse, vd för Holy comms, har läst och reagerat på intervjun med Björn Engström.

Foto: DAVID THUNANDER


Ämnen i artikeln:

KommunikationsbranschenByråerStartupsBjörn Engström

I ”Kejsarens nya kläder” skriver HC Andersen om hur två skräddare säljer på kejsaren kläder av ett dyrt, magiskt tyg som är osynligt för alla som är dumma, eller som inte kan sköta sina jobb. En så värdefull investering, tänker kejsaren. Nu kan han inte bara se snygg ut på stan, nu kan han även skilja agnarna från vetet. 

I kommunikationsvärlden råder en rad sanningar som hålls uppe av branschen likt imaginära hängslen på den nakne kejsaren. En av dem är den, enligt mig, väldigt trötta tron på att det går en rät linje mellan högt pris och hög kvalitet. Missförstå mig rätt. Svenska byråer håller en mycket hög kvalitet, men prissättningen är en lögn. 

Det hände något spännande på vår marknad när internet kom, men det var som att ingen av de etablerade byråerna tog notis om det. Plötsligt dök ett enormt behov av branschens tjänster upp, från alla möjliga håll. Jag vågar nog påstå att i princip alla företag idag behöver kommunicera. Majoriteten av landets bolag är dock små och medelstora, och det lär inte förändras - snarare tvärtom. Under 2020 och 2021 startades fler företag än någonsin, och mer kapital fördes in via vc-bolagen än tidigare år. Vilken enorm möjlighet för kommunikationsbranschen! Eller? 

LÄS MER: ”Jag skulle inte rekommendera svenska byråer till startups” – därför oroar sig Björn Engström för reklambranschen

”Jag skulle inte rekommendera någon av mina startups att anlita en svensk byrå. Man skulle behöva en stor budget, det har inte en startup råd med”, sa Björn Engström till Resumé nyligen. Det är uppfriskande att höra en av kommunikations-Sveriges främsta namn sätta fingret på en av branschens viktigaste frågor, i mina ögon. Men Björn Engström skulle behöva komma på studiebesök till Holy Comms.

”Jag håller med Björn Engström”

Vi jobbar löpande med drygt åttio startups och scaleups. Precis som Björn Engström säger har de ett enormt behov av kommunikationstjänster och olika kompetenser. De har sällan marknad inhouse och behöver rådgivning och övergripande strategi på CMO-nivå, kreativ strategi och konceptutveckling, produktionsledning, produktion, distribution och analys. Ett helt stall av specialister och generalister, vill säga. Därtill behöver de ett snabbt, flexibelt arbetssätt. De måste kunna byta strategi och plan snabbt efter behov; det ligger i deras natur att prova sig fram. Nya målgrupper och möjligheter kan dyka upp i takt med att ett nytt erbjudande byggs upp eller lanseras på nya marknader. Sist men inte minst - de behöver en prissättning som inte är helt bisarr. Och vet ni vad? Det går alldeles strålande att erbjuda dem allt detta för sisådär 15 000 kronor i månaden.

Björn Engström blir ledsen när han ser svenska byråer fortsätta bygga hierarkiska bolagsstrukturer. Själv är jag inte förvånad. Svenska gammelbyråer har sedan start orienterat stora delar av sina värden och mystik kring ett fåtal, glorifierade kreatörer som har nått ett sorts karriärmässigt nirvana. Som junior talang tar det tid att nå stjärnglansen. Strategin blir tungrodd, och dyr, med stora team och långsamma arbetssätt. Men inte är det lätt att förändras. Det är svårt att backa ur en struktur byggd på sanningar om kreativa småpåvar, när ens hela väsen bygger på dem.

Jag håller med Björn Engström. Gammelbyråerna måste tänka om kring hur de använder kompetensen och timmarna om de ens ska komma nära Sveriges startups. För precis som kejsarrikets invånare i HC Andersens saga ser de mindre bolagen kommunikationsbranschen för vad den är - naken. 

Och Björn, behöver dina nya startups en byrå? Ring mig.

Fredrik Kruse, vd och partner, Holy Comms

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.