Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Bevisa er – för branschens överlevnad

Publicerad: 14 September 2016, 09:55

Reklamhatet växer. Samtidigt har allt fler på lednings- och vd-nivå börjat ifrågasätta reklamens effekter. Ett enkelt, men effektivt, sätt att möta reklamens skeptiker är genom att visa på reklamens samhällsnytta. Det säger Ulf Hermansson Samell, utbildnings-och eventansvarig på Sveriges Annonsörer och ansvarig för 100-wattaren.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerUlf Hermansson Samell

Det höjs med jämna mellanrum kritik mot reklam. Att den är jobbig, irriterande, störande. I somras släppte vi vår undersökning "Allmänhetens inställning till reklam". Och det var till stora delar tråkigt läsning för oss som arbetar med kommunikation. 52 procent av alla svarande sa att de är negativa till reklam. Bara 18 procent att de är positiva. För tio år sedan var motsvarande siffra 44 procent positiva. Framförallt stör sig svensken på upprepande utbudsannonsering, att man blir avbruten med störande moment. Reklam i appar är mest ovälkommet, men även radio, webb-tv och TV fick lågt gillande som reklamkanaler. Undersökningen visade också att allt fler är villiga att betala för att slippa reklam, och att var tredje installerat adblocker.

Frågan är vad som händer när fler och fler blir kritiska till reklam, och fler och fler gör sig otillgängliga för reklamen. Och när ingen längre vill ta del av reklam, varför ska företagsledare investera i något som ingen vill ta del av?

Dock finns det ljusglimtar i undersökningen, som kan leda oss rätt. När det kommer till reklamens krafter ser människor mening med reklam, att reklamen fyller en viss nytta. Det handlar framförallt om samhällsnytta. I undersökningen kunde vi se att människor samstämde i åsikterna om att reklam är viktigt för att varumärken ska kunna etablera sig, för yttrandefriheten, för välgörenhetsorganisationer och även för jobbens skull.

Så hur kan vi som bransch visa upp de goda sidorna, som en motpol mot de negativa? Vi vet att det görs fantastisk, kreativ reklam runtom i Sverige. Rekordåret i Cannes vittnade bland annat om detta. Så lyft upp de goda exemplen, vi vet att de finns. Det finns skeptiker mot tävlingar, men faktum är att kommunikationstävlingar är branschens bästa skyltfönster för att visa att kreativ kommunikation gett effekt, det vill säga etablerat varumärken, hjälpt välgörenhetsorganisationer att samla in pengar eller skapat lönsamhet som lett till fler jobb. Och visst är jag part i målet, men jag gillar verkligen tävlingar där effekt är lika viktig som kreativitet för det är det som syvende och sist avgör att man kan fortsätta att investera. Och det bästa är att hög kreativitet ger bra effekt. Så bevisa er. För er skull. Men även för reklambranschens överlevnad.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.