Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Bidrar användande av sociala medier till sämre fokus hos ungdomar?

Publicerad: 17 februari 2022, 12:09

Många hävdar att sociala mediers aldrig sinande flöden påverkar vår koncentrationsförmåga. En ny studie visar att kritikerna tyder på att kritikerna kan ha rätt, det skriver Rosanna Rippel i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfoNyheter

De flesta av oss har hört någon uttrycka oro över ”dagens ungdomars korta uppmärksamhetsspann” i relation till användande av sociala medier. Kanske har du till och med tänkt tanken själv? Men stämmer det verkligen att yngre generationer är mer lättdistraherade och inte klarar av att hålla fokus på en uppgift lika länge som de som vuxit upp utan sociala medier? En ny studie tyder på att användande av sociala medier bidrar till ett sämre fokus hos ungdomar.

Vad säger forskningen?

I följande studie mätte man korrelationen mellan 7:e och 8:e-klassare användande av sociala medier och hur mycket distraktion de upplevde. För att kunna mäta användandet av sociala medier installerades en app som samlade in data från Instagram, WhatsApp och Snapchat i 300 ungdomars smartphones under tre veckors tid. För att mäta distraktionsnivåer ombads deltagarna att svara på frågan ”i vilken utsträckning har du varit distraherad av någonting under den senaste timmen?” på en skala från 0 (inte alls) till 7 (fullkomligt). Frågan skickades ut på oregelbundna tider flera gånger per dag, med ett totalantal mellan 50 och 100 tillfällen per deltagare.

Även om ungdomarna överlag rapporterade en låg nivå av distraktion så visade resultatet att distraktionen fluktuerade ungdomar emellan samtidigt som användandet av sociala medier ökade eller minskade. De ungdomar som använde sociala medier mest var också de som kände sig mest distraherade överlag.

Genom att undersöka de ömsesidiga effekterna mellan användande av sociala medier och distraktion fann forskarna att sociala medier medförde att ungdomar kände sig mer distraherade i större utsträckning än vad distraktion bidrog till användande av sociala medier. Detta tyder på att användande av sociala medier leder till minskad uppmärksamhetskontroll, vilket gör det svårare för ungdomar att upprätthålla fokus och undertrycka distraktioner.

En rimlig förklaring till denna effekt är att sociala medier väcker ”uppgiftsrelevanta tankar”, som kvarstår också efter den faktiska tiden som spenderas i apparna. Till exempel kan ungdomarna efter att ha skickat ett meddelande på WhatsApp eller uppdaterat en berättelse på Instagram, tänka på svar, kommentarer eller likes i sådan utsträckning att de misslyckas med att fokusera sin uppmärksamhet på efterföljande uppgifter.

Vad betyder det?

Sociala medier är så pass tillgängliga och närvarande i människors liv i dagens samhälle att de utmanar ungdomars förmåga att koncentrera sig. Ungdomar i 7:e och 8:e klass är mitt 

i en avgörande period för att utveckla förmågan att kontrollera sin uppmärksamhet, och att alltid ha sociala medier till sitt förfogande som kan distrahera dem många gånger om dagen försvårar den utvecklingen. Utifrån studien som presenterats här är oron över ungdomars uppmärksamhetsspann därför kanske befogad, och det borde utifrån den bilden ligga i allas intresse att hjälpa dem att hantera de många distraktioner som dagens samhälle utsätter dem för.

Rosanna Rippel, Rodolfo

Källa:

Siebers, T., Beyens, I., Pouwels, J. L., & Valkenburg, P. M. (2021). Social media and distraction: An experience sampling study among adolescents. Media Psychology, 1-25.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.