Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Bildrättigheter i reklamsammanhang

Publicerad: 13 september 2010, 15:12


Fråga:

Vilka rättigheter behövde Volvo förvärva för att kunna använda tex pressbilder på Ingemar Johansson, James Dean m fl i sin kampanj "Länge Leve fotgängarna" i våras?

Svar:

Allmänt sett gäller att fotografens eller dennes efterlevandes tillstånd alltid behövs om inte bilden är mycket gammal. Lagen om namn och bild i reklam däremot gäller enbart levande personer. Något tillstånd från efterlevande behövs alltså inte när det namn och bild på personer som inte längre är i livet. Dessa skyddas dock av bestämmelserna om förtal av avliden. Förtal av avliden är dock bara tillämpligt om kommunikationen är ärekränkande.

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.