Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Billboat är ett hån mot hela branschen

Publicerad: 29 september 2021, 07:36

Björn Owen Glad, Chiffer

När allmänheten har rasat mot reklambåten Billboat anser Chiffers innovationschef Björn Owen Glad att branschen är märkligt tyst i frågan. ”Reklamtröttheten håller på att stjälpa hela vår bransch. När den eldas på inifrån, av oss själva, blir jag tvärt skogstokig”, skriver han i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

Björn Owen GladReklamReklamtrötthetBillboat

I januari 2020 skrev jag upprört, indignerat och naivt i de här spalterna om reklamtrötthet. Novus hade släppt en ny rapport som visade att reklamtröttheten ökade i Sverige och jag utbrast att det är hela branschens förbannade plikt och skyldighet att vända den trenden. 

”Mängden dålig reklam är så massiv och öronbedövande att ett eremitliv långt från stortavlor och sociala medier emellanåt känns som ett rimligt karriärsteg”, skrev jag då. Lyckligt ovetande om att stortavlorna snart skulle få konkurrens från oväntat håll.

Så kom en pandemi och året blev 2021 och två försigkomna entreprenörer sjösätter en ny reklamyta i Stockholms innerstad. Så var debatten i full fart. Billboat har upprört såväl allmänhet, journalister, Skönhetsrådet och Henrik Schyffert (!) som erbjudit sig att täcka rättegångskostnaderna för den som sänker skutan. 

Men i branschen är det knäpptyst.

LÄS MER: Pr-profilens reklambåt har retat gallfeber på Stockholm

Min övertygelse är exakt densamma som för ett och ett halvt år sedan. Vi i branschen måste själva ta ansvar för reklamtröttheten. Den är vårt problem, och det är bara vi som kan erbjuda lösningar. Vi kan använda all vår kreativitet, våra smarta modeller, våra avancerade distributionsstrategier, vårt insiktsarbete och vårt fläckfria hantverk för att skapa värde för de som nås av våra budskap. Vi kan utbilda, uppröra, underhålla och beröra. Men så kommer det ett par driftiga entreprenörer med pr-bakgrund och startar vattenkrig. 

”Att vara ny med någonting kommer alltid att skapa reaktioner”, förklarar en av dem i Resumé. Det har han förstås rätt i. Men reaktioner får även den som är – eller spelar – dum. 

Att Billboat är eldriven och samtidigt samlar in skräp är i sammanhanget en ickefråga. Det är inte välgörenhet vi pratar om här.

Samma sak med den påstådda effekten för annonsörerna. Den kan vara hur hög den vill, jag kunde inte bry mig mindre.

De upprörda argumenten mot Billboat är många, och kommer från vitt skilda håll. Men i branschen är det tyst. Själv bryr mig inte så mycket om stadsbilden (och gjorde jag det hade jag nog gett upp allt hopp när elsparkcyklarna gjorde entré) eller de tveksamma miljöargumenten (Stockholms vattendrag mår nog varken bättre eller sämre av ytterligare en båt). 

Det jag bryr mig om – och brinner för – är den reklamtrötthet som håller på att stjälpa hela vår bransch. När den eldas på inifrån, av oss själva, blir jag tvärt skogstokig. Det är lika mycket ett hån mot hela branschen som det är ett långfinger mot de som från kajkanter runtom i staden som tvingas bevittna eländet. 

Tack för mig.  

Björn Owen Glad, innovation lead på Chiffer. 

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.