Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Björn Rietz: Den ädla konsten att lägga i backväxeln

Publicerad: 4 juni 2021, 11:56

Foto: Mattias Edvall

Stockholms stad, Sverige och Ikea idkar samma självskadebeteende, skriver Björn Rietz och längtar efter Linus Karlsson.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Mitt bestående minne är att alla gubbarna bar hatt som de lyfte på lite grann till hälsning. Det var tidigt 60-tal och min farsa som var tjänsteman i Stockholms stad tog emellanåt med yngste sonen till kontoret i Stadshuset. Det var fina dagar för en snaggad sexåring. Man fick köttbullar med mos på Stadshuskällaren eller grillkorv med pommes på Mäster Anders. Långt senare berättade farsan hur hattgubbarna inför högertrafikomläggningen beslutat att lägga ner spårvagnarna som på den tiden var mer talrika i Stockholm än i Göteborg. Men att man i god tid före beslutsdags fått klart för sig att det var en utomordentligt usel idé. Ett par, och för skattebetalarna hiskeligt kostsamma, studieresor till Melbourne och Montevideo hade givit insikten att spårvagnar och trådbussar still was da shit. Men fakta ignorerades eftersom de inte bekräftade vad man önskade – att få skrota de urmodiga spårvagnarna och bereda plats för bilarna.

Den amerikanska historikern Barbara Tuchman (1912–1989) skrev en hel bok om historiens värsta felbeslut, ”The march of folly (ungefär ”Dårskapens framåtskridande”). Exemplen är skrämmande många, som Vietnamkriget där tre presidenter öste på med fler soldater och bomber trots att kompetenta strateger oförtrutet informerade om det omöjliga i uppdraget. Man kan definiera ”folly” som en katastrof enkelt förutsedd av många, och med helt genomförbara alternativ av högre förmodad framgångspotential tillgängliga, men som fullt medvetet och frivilligt ignoreras av män besatta av makt.

När Stockholms stad utlyste arkitekttävlingen om nya Slussen stipulerades att bilar skulle trafikera Gamla stan. Men miljömedvetenheten växte i kapp briefen. Så, ändrade man sig? Icke. Har vi en gång bestämt att bilar ska braka igenom huvudstadens största kulturarv, då får det bli så. Därav Guldbron som Claes Britton i DN pricksäkert liknade vid en påfartsramp till autobahn i Stuttgart.

När pandemin påskyndat digitaliseringen med tio år och vi upptäckt att 75 procent av alla långväga affärsmöten med fördel kan ske via Teams, Zoom eller Google Meets, och när forskare meddelar att elektrifierade flygplan bara är tjugo år bort, då tänker du att tillskyndarna av höghastighetståg mellan huvudstaden och Göteborg och Malmö, sannolikt funderar en vända till. Ty eventuellt finns andra järnvägar man kan spendera 400 miljarder av medborgarnas pengar på att bygga ut/förbättra/modernisera. Dessutom, ingen kan väl på fullt allvar tro att studenter och barnfamiljer vill betala tre gånger så mycket för att komma fram dubbelt så fort? Jodå. Tåg som går i 350 km/h ska vi ha. Det har vi ju bestämt!

Än en gång snuddar man vid nationalklenoden Ikea. De hade just vunnit tillbaka våra konsumenthjärtan när de övergav sitt effektfulla koncept ”Där livet händer”. I dess ställe anlände oengagerad mainstreamreklam där människor dansar omkring i sina hem sådär lite skönt crazy som ingen människa som inte rökt på gör. Inga sura miner här inte och tjabbadabba, be happy don’t worry. Leon vänder sig i sin grav och Gud gråter och jag hoppas, hoppas Linus Karlsson kan återbörda Ikeas själ. Han om någon, han som rattat amerikanska Chevrolet under många år, vet hur man likt en Francis McDormand i ”Nomadland” slänger i backväxeln och rivstartar på en ny väg som tar människor på allvar. Vart exakt den leder vet ingen, men den lär inte passera genom Gamla stan. När den dagen kommer är vi många som lyfter på hatten.

Björn Rietz, copywriter

bjorn@rietz.se

Läs fler krönikor från Björn Rietz här! 

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News