Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Bodil Sidén: "Förändringskommunikation är inte foundation, rouge eller puder"

Publicerad: 28 Februari 2018, 13:50

Bodil Sidén.

Foto: Andreas Elgstrand

Efter ett tufft år har Uber gjort läxan – och hittat tillbaka till visionen. Det skriver Bodil Sidén, kommunikationsansvarig på Uber Sverige.


Ämnen i artikeln:

Bodil SidénUber

Förra året var tufft. Skandalerna avlöste varandra och artiklarna om Uber var nästan uteslutande negativa.

– Hur går det på jobbet?

Frågade människorna jag träffade. Rösten gick ner i slutet på frågan. Det sa allt.

– Bra, svarade jag beslutsamt i början av året.

– Tufft, svarade jag sammanbitet under våren.

I slutet av sommaren försökte jag undvika frågan.

Det var jobbigt att inte lyckas nå ut med vår vision på grund av de misstag som överskuggade den. Visionen om fler människor i färre bilar. Hur resor kan bli eldrivna, delade och självkörande och se till att våra städer fylls av parker istället för parkeringsplatser. Att miljontals förare kan tjäna pengar med hjälp av appen för att förverkliga sitt företagande eller andra drömmar, i Sverige inte sällan om man kommit som nyanländ, ligger mig personligen extra varmt om hjärtat.

Det var svårt att nå ut med visionen. För vi hade inte gjort vår hemläxa. Förändringskommunikation är inte foundation, rouge eller puder. Det är strategiskt och på riktigt. Det räcker inte att säga att vi förändrat oss, vi måste faktiskt göra det på riktigt

Vi har gjort läxan till slut. I augusti tillträdde Dara Khosrowshahi som vd. Han hjälpte oss sätta fullt fokus på våra viktigaste användare - förarna. Han fortsatte med att låta alla anställda vara med och skapa nya kulturella värden. Det viktigaste enligt mig? "Do the right thing. Period."

Vi håller på att jobba med våra problem. Så att vi kan komma tillbaka till visionen, till det som får mig att gå till jobbet varje dag och som fick mig att orka igenom 2017 - visionen om fler människor i färre bilar.

– Hur går det på jobbet?

I dag går rösten upp i slutet på frågan igen.

Gillar: Skönlitteratur istället för facklitteratur. Gör underverk för språket och färglägger vardagen. Ringrostiga startar företrädelsevis med Hjalmar Söderberg.
Gillar inte: Val 2018-spam på Facebook, behandlas med muteknappen. Det är för mycket, för likriktat och för tidigt!

Bodil Sidén
Kommunikationsansvarig Uber Sverige

Mårten Färlin


Ämnen i artikeln:

Bodil SidénUber

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.