Opinion
"Boström missar att kommunikationslandskapet förändrats"
Publicerad: 11 oktober 2019, 07:23
De senaste årens globala politiska utveckling har möjliggjorts av ett förändrat kommunikationslandskap. När en ledarskribent som Håkan Boström låtsas som ingenting hänt är det skäl till oro, det skriver Thomas Brenemark i en slutreplik i debatten om SVT:s nya kommunikationskoncept.
Jag småler åt att Håkan Boström gör det förväntade men borde inte skratta för Boström har en för viktig samhällsroll för att skrattas åt. Jag hade hoppats att han skulle göra något vettigare av sin replik. Men tyvärr. Han använder sitt utrymme till att försöka förminska mig och duckar på så sätt de allvarligare frågorna. Jag skrev att han och traditionell media är medskapare till den globala spridningen av populismen vi ser nu, genom att media agerar nyttiga idioter till den populism som tidigt förstod hur sociala media fungerar för opinionsbildning.
LÄS MER: "SVT:s kommunikationskoncept drar ned byxorna på lögnarna"
Han svarar då att det är SVT och människor som jag som är problemet. Förutom att vara en omöjlig logik så är det lite väl mycket sandlåda. Jag har större förväntan på analys från de som har möjlighet att agera vägvisare i vår nya kommunikationsvärld. Vi har säkert samma önskan, jag och Boström, men att han inte med en stavelse berör, och till och med förnekar, den stora förändring som skett på kommunikationsområdet sedan 2006 är skrämmande. Han raljerar över att jag var förvånad att Trump vann. Jag förstår att han vill platta till men vad är det för nivå på det självmålet? En miljard undersökningskronor i USA, något hundratal miljoner människor och det faktum att inte ens Trump trodde han skulle vinna är väl ändå väsentligare att prata om än att lufta lite härskarteknik?
Runt om i världen har olika krafter hoppats mycket men få har vågat tro. Trots det har vi fått Trump, Brexit, Orban, Lag&Rättvisa och ett SD som gått från ett par promille till Sveriges snart största parti på drygt 20 år. Utvecklingen har gjorts möjlig av det nya ekosystem för kommunikation som Boström låtsas inte finns. Det skrämmer mig. Han gör mig och SVTs reklamfilm till svaret på hur det här uppstått och den analysen borde göra alla nervösa. Han pekar på narrativ och dramaturgi som det farliga. Det innebär att han stirrar på vissa symptom men missar orsaken. Vi lever nu i ett nytt sätt att konsumera information där bekvämlighet styr. När då en ledarskribent i en av landets största tidningar menar att allt egentligen fungerar som förr, förutom snedsteg från SVT och någon uppkäftig varumärkeskonsult, ja då finns det anledning till mycket större oro än att tycka till om en reklamfilm och reklamare. Låt oss höja nivån lite när vi går vidare. Det här är viktiga saker.
Thomas Brenemark, varumärkes- och positioneringsexpert.