Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Bra med en pitchdebatt, men den behöver nyanseras

Publicerad: 3 Juli 2017, 08:40

Linda Elers är creative director på M&C Saatchi

"När pitcher blir alltför omfattande drabbas antingen befintliga kunder – i form av mindre fokus och tid – eller byråernas anställda, som får ägna sin fritid åt pitchande", skriver M&C Saatchis creative director Linda Elers i ett svar till Walter Naeslund.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenPitchLinda ElersUpphandling

Jag ville ju att vi skulle prata om pitcher, så jag är glad att debatten har fortsatt efter mitt inlägg.

Men. När ord som "hybris" och "jobbskygghet" kastas tillbaka, och det dessutom hävdas att jag och M&C Saatchi står för åsikter vi inte har, vill jag förtydliga.
"When they go low, we go high" sa en väldigt klok kvinna i höstas, och jag ska försöka hålla mig till det för att nyansera debatten.

LÄS MER: "Hur kan det vara en nackdel att presentera konkreta idéer i pitcher?"
LÄS MER: "Pitchers syfte är att skapa förtroende - det görs inte med gissningar"
LÄS MER:  "Varför vill man undvika att göra riktig reklam i pitcherna?"
LÄS MER: "Vi måste prata om pitcher"

Med mitt inlägg ville jag lyfta fram att det finns andra sätt att välja samarbetspartners än en omfattande, kreativ pitch. Jag menar att olika människor på kundsidan förmodligen behöver utforma sina byråupphandlingar på olika sätt. Vissa får förtroende för människor som har gjort fina jobb tidigare. Vissa när de upplever att byrån förstår deras bransch och affär. Och vissa när de ser idéer som de tycker känns rätt.

Jag inledde min text med att jag älskar att pitcha. Jag är alltså inte emot pitcher – inte ens sådana där "riktig reklam" i form av lösningar visas. Det jag är emot är pitcher som är alltför omfattande eller oschyst utformade.

Många upphandlingar i dag kräver så mycket av byråerna (både vad gäller arbetsinsats och tid) att det helt enkelt inte är rimligt.

Det är skillnad på en pitch med en tydligt avgränsad brief och en där ett så omfattande antal frågor ska besvaras att det inte finns en chans att ens hinna gå igenom dem i mötet.

Det är skillnad på en pitch som går från start till slut på några veckor och en som sträcker sig över många månaders tid.

Det är skillnad på en pitch där antalet byråer minskar efterhand och en där alla deltagande byråer är med ända till slutet.

Och, det är skillnad på en pitch där byråer uppmuntras att visa några kreativa tankar och på en där det krävs fullmatade, utarbetade koncept.

Det brukar sägas att det inte finns några gratisluncher. Det finns inte heller några gratis sjurätters avsmakningsmenyer, för att fortsätta på analogin. I slutändan är det någon som får stå för notan. Och nej, det här handlar inte om att "M&C Saatchi inte vill bjuda lika frikostigt". Vi bjuder gärna på saker när det är vi själva som betalar.

Men när pitcher blir alltför omfattande drabbas antingen befintliga kunder – i form av mindre fokus och tid – eller byråernas anställda, som får ägna sin fritid åt pitchande. De flesta byråer har nämligen inte anställda som sitter och rullar tummarna i väntan på nästa pitch. Skulle de ha det, är det förmodligen ett tecken på att deras kunder debiteras för mycket.

Då måste vi dra i handbromsen. För vi står visst på kundens sida trots att motsatsen hävdades. Vi står framförallt på våra befintliga kunders sida.

Men, vi står också på byråernas. Vi tror nämligen att vi står på samma sida allihop.

Även om jag upplever att oschysta pitcher är ett ökande problem, har vi på sista tiden också haft goda erfarenheter av upphandlingar (både med och utan byråvalskonsulter) med effektiva processer och massor av bra energi. När kunderna är tydliga med att de inte väljer utifrån lösning – utan efter lösningsförmåga, personkemi och förtroende – presenterar vi kreativa idéer med glädje.

Jag köper inte att vi byråer kan "veta vad som är rätt för kunden" utan att känna dem ordentligt, ha tillgång till deras erfarenheter och data och ha möjlighet att jobba tillsammans med dem. Tycker man att det är viktigt att leverera en mätbar effekt på kundbeteenden, varumärkeskapital, försäljning och vinst behöver man ha så mycket insikter och information som möjligt.

Här är jag lockad att kasta tillbaka ett av orden som tillskrevs mig, men jag låter bli.
Jag köper att vi kan tro. Vi kan ha hypoteser, göra så mycket research vi kan utan tillgång till all information – och vi kan komma med idéer och tankar. Ibland träffar vi rätt. Men jag vågar påstå att chansen för att göra det är betydligt större när byrån har möjlighet att jobba tillsammans med kunden och stämma av längs vägen.

Även om det kanske framstår som modigt att gå emot Max Apéria i en debatt om pitcher, går Honesty samtidigt ut och positionerar sig som en byrå som gärna vill pitcha till vilket pris som helst. Jag vet inte hur modigt det egentligen är – för mig framstår det snarare som det motsatta. Och det för inte branschen framåt.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.