Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Bränn inte 700 000 på stockholmare – rekrytera en lantis”

Publicerad: 13 Mars 2017, 15:18

Idil Adawe från Mittuniversitetet gör sin praktik på Volontaire i Stockholm.

Att reklambranschen är homogen är ett välkänt problem. Men att lösningen är lika enkel som den är självklar är det färre som känner till: "rekrytera inte stockholmare" skriver Idil Adawe, Information och PR student från Mittuniversitetet och praktikant på Volontaire.


Ämnen i artikeln:

VolontaireReklambyråerReklambranschenMittuniversitetetRekryteringMångfald

Vad kostar en felrekrytering? Kort svar: mycket. Enligt Vision kan prislappen för en felrekrytering inom offentlig sektor landa på en halv miljon kronor. Och Poolia beräknar att en felrekrytering kan kosta uppemot 700 000 kronor. Addera produktivitetsförluster och att kundvärdet riskerar att drabbas. Vad får du? En riktigt onödig kostnad.

När samhället förändras, behöver kommunikationsbranschen följa med. Den behöver bredda sig, bli mer inkluderande, kunna kommunicera med fler än innerstadsbor. Tyvärr ser det inte ut så idag. Kommunikationsbranschen har ett Stockholmsfokus. Och det är inte konstigt. De flesta byråerna finns här. Det är här de flesta rekryteringar sker. Det är hit alla söker sig efter sin utbildning. Det är här kommunikationen blir likriktad.

Redan 2015 gjorde Komm och Volontaire en granskning av 700 slumpmässigt utvalda annonser i Sveriges tre stora dagstidningar. Statistiken visade bland annat att endast 15 promille av dem som syns på bilderna har en funktionsnedsättning, att samtliga familjer är traditionella kärnfamiljer och att 87 procent av kvinnorna är vita.

Reklamen blir homogen för att branschen är det.

De flesta har studerat på samma skola, bor i Stockholmsområdet, äter på samma restauranger och följer samma instagramkonton. Men det finns en lösning. Och ja, jag är part i målet, men...

Rekrytera inte stockholmare!

Varför? Alla hamnar ju här till slut. Så byråledare som vill skapa bra kommunikation borde tanka upp organisationen med personer med andra perspektiv. Jag kan ta mig själv som exempel: uppvuxen bland fårbönder och innebandy i Storvreta utanför Uppsala, med en utbildning från Mittuniversitetet i Sundsvall och klasskompisar från orter där sjukhuset stänger på sommaren.

Jag, och sånna som mig, har inte en flashig reklamskoleutbildning – men vi har tankar, idéer och perspektiv som är svåra att få om man lever i en innerstadsbubbla. Vi förstår folk ute i landet, och de är ju byråernas kunders kunder också.

Så för att avsluta. Här är tre tips för byråledare som vill lyfta blicken, bredda perspektiven och slippa bränna 700 000 kronor på en felrekrytering. Obs! Jobben blir bättre med.
1) Rekrytera någon med en annan utbildningsbakgrund.
2) Rekrytera någon som inte kallar allt utanför tullarna för "landet".
3) Rekrytera någon med andra perspektiv än dig.

Idil Adawe
Student på Mittuniversitetet och praktikant på Volontaire

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev