Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

"Branschens ambition måste vara högre än att följa arbetsmiljölagen"

Publicerad: 19 mars 2019, 12:07

Initiativtagarna till #sistabriefen på scen under Årets byrå 2018.

Om kommunikationsbranschen ska bli bättre på arbetsmiljöfrågor, jämställdhetsfrågor och skapa trygga arbetsplatser krävs en högre ambitionsnivå än att sikta på att följa arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen. Det skriver initiativtagarna till #sistabriefen.


Det är med stor förvåning vi läser resultaten från en enkät från Resumé till byrå-vd:arna om vad de anser är viktigast för att branschen ska bli bättre i arbetsmiljöfrågor. Vi vet faktiskt inte om vi ska skratta eller gråta över att en av punkterna är att "Följa lagarna och reglerna som finns gällande arbetsmiljö och likabehandling". Lika häpna blir vi över förslaget att driva "ett systematiskt arbete med aktiva åtgärder", vilket också är ett lagkrav enligt diskrimineringslagen.

Följer branschens arbetsgivare alltså inte ens lagen? Det är obegripligt, i synnerhet efter de många löften om förbättringar kopplat till arbetsmiljö och jämställdhet som avlades i samband med #sistabriefen och #metoo.

För någon månad sedan läste vi också med stor förvåning om lovorden av projektet Kommunikationskoden, som elva branschorganisationer gick samman och aviserade att de skulle lansera som "branschens samlade vägvisare för #metoo och #sistabriefen". Där skulle de, enligt dem själva, dela med sig av riktlinjer, guider och kunskap kring att motverka sexuella trakasserier och övergrepp som varje organisation besitter. Men det är i dag enbart en placeholdersida med resultatet från en undersökning som gjordes våren 2018. Titta gärna själva på www.kommunikationskoden.se.

För att återigen föra in arbetstagarperspektivet i den här debatten kommer här resultaten från en undersökning vi lät utföra i #sistabriefen-gruppen i november, ett år efter uppropet. Den visar att:

6 av 10 inte tycker att arbetsplatsen förändrats alls efter #sistabriefen.
6 av 10 upplever att arbetsplatsen tar jämställdhet på allvar, men bara varannan känner till hur man faktiskt arbetar med frågan.
Bara varannan svarar att de tror sig ha samma möjligheter och förutsättningar som sina manliga kollegor.
Var fjärde har övervägt att byta jobb för att de inte känner sig trygga på arbetsplatsen för att de är kvinnor eller icke-binära (och 15 procent har faktiskt också bytt jobb).

Om kommunikationsbranschen ska bli bättre på arbetsmiljöfrågor, jämställdhetsfrågor och skapa trygga arbetsplatser fria från diskriminering, trakasserier och övergrepp krävs faktiskt en högre ambitionsnivå än att sikta på att följa arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen. Så vi ställer frågorna från #sistabriefen igen:

Hur ska ni driva ett aktivt arbete med att skapa trygga arbetsplatser som tar jämställdhetsfrågor på allvar? Hur ska ni organisera er och gemensamt se till att det blir slut på diskriminering, trakasserier och övergrepp inom branschen?

Med förhoppning om svar som faktiskt redovisar konkreta åtgärder.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.