Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Breakits utgivare behöver hjälp att förstå digitala medieköp”

Publicerad: 25 Augusti 2017, 13:12

Amanda Oxell bemöter Olle Aronssons kritik mot "naiva konsulter" som inte reagerar på Facebooks påstådda sifferbluff.


Ämnen i artikeln:

MaxusFacebookOlle AronssonAmanda OxellMediebyråer

Vi är inte överens speciellt ofta, jag och Facebook. Alla som vet vem jag är och vad jag gör vet också att jag är starkt kritisk till mycket som har med Facebook att göra. Och det här med att för en gångs skull försvara Facebook, jisses, det är ju som att ha svurit i kyrkan. Men hur uppfriskande det än är att bli kallad för "naiv konsult" så känner jag ändå att jag behöver besvara kritiken jag fått under dagen av Olle Aronsson, ansvarig utgivare på Breakit.

LÄS MER: Därför är kritiken mot Facebooks siffertrix felaktig

Jag har läst igenom Aronssons text och inser att en av tre saker måste vara sann.

1. Olle har inte läst min text ordentligt
2. Olle är inte insatt i hur det fungerar att köpa digital media
3. Jag var otydlig i texten när jag försökte förklara ett komplext problem, och därför förstod inte Olle varför de här "uppblåsta siffrorna" inte är något att oroa sig speciellt mycket över om man är annonsör.

Jag vill börja med att påpeka och understryka följande; att är det någon som är först med att ställa Facebook till svars för missvisande siffror så är det just vi, de "naiva konsulterna". Och det finns en enkel anledning till det. Vi har nämligen kunder att svara till. Kunder som har stort förtroende för oss, som får resultat av vårt arbete. Kunder som får siffror svart på vitt. Hur var ROI på den här annonsen, funkade kampanjen eller inte? För tro det eller ej så är det faktiskt så att vi som köper media jobbar mot tydligt satta affärsmål och konstant utvärderas på våra resultat.

I och med att vi är först med att kritisera, är vi också först med att faktiskt förstå när en specifik fråga inte är ett så stort problem som många vill få det till. Och det uppskattar våra kunder.

Hur som, nu tar vi det igen. Det jag försökte förmedla i gårdagens något hastigt författade text var alltså följande;

Personer som använder dubbla konton existerar. Folk använder dem för att kunna vara anonyma på nätet, av olika anledningar. Låt oss översätta det i siffror. Det räcker i runda slängar med att 3 procent av alla folkbokförda svenskar har ett extra Facebook-konto så är vi uppe i 300 000 konton.

Men, lurar inte Facebook annonsörerna på pengar då? Om annonsören får betala för visningar av annonser som når fake-konton?

Nej. Om man som medieköpare använder intressestyrningar (vilket alla borde göra för att vara relevanta) för att ringa in sin målgrupp så väljs de här anonyma kontona bort, då det inte finns tillräckligt mycket användardata på dem för att de ska kvala in i några av intressegrupperna. Det är bara medieköpare som köper heeeelt UTAN intressestyrning som rent tekniskt (men ändå osannolikt) skulle kunna träffa de här tre procenten av anonyma konton.

Så Olle Aronsson behöver inte vara speciellt orolig för att annonsörerna blir blåsta av Facebook på grund av de här 300 000 kontona. We got this. Mycket händer bakom kulisserna, och bara för att vi inte går ut och gapar om det branschpress betyder det inte att vi inte håller stenkoll på våra kunders affär.

Turisterna
Igår resonerade jag också kring det faktum att folk faktiskt befinner sig på ställen där de inte bor. Turister tillexempel. Aronsson menar då att svenskar ju också är på semester, och att de på så sätt nollar varandra i antal. Men Facebook inkluderar faktiskt i många fall svenskar som är utomlands på semester. Allt beroende på vilka inställningar man väljer. Så vi får ett plus med turister, men inte i närheten ett lika stort minus på svenskar. Om Aronsson vill se om detta stämmer kan han gå in i Business Manager och definiera språk på målgruppen till "svenska", så får vi se vad som händer.

Det finns mycket att kritisera Facebook för efter det senaste årets sifferdiffar, och är det något de ska kritiseras för i det här fallet så är det faktumet att de faktiskt låter de här anonyma kontona existera över huvud taget. Sedan kan jag också tycka att det är otroligt provocerande att Facebook aldrig svarar på kritik, och det sticker jag heller inte under stol med.

Slutsats, gapa vidare om de här 300 000 kontona om ni vill. Men de skadar med största sannolikhet inte annonsörer som anlitar medieköpare för att hantera sina annonsaffärer.

Och Olle, om du behöver hjälp med att dra ut och analysera Facebook-data inför någon framtida journalistisk granskning tycker jag faktiskt att du ska höra av dig. Jag är förvisso något partisk, men jag anser att jag är en av de vassaste strateger du kan hitta när det kommer till sociala medier, och ni verkar faktiskt behöva lite hjälp.

Amanda Oxell
Digital Strateg, Maxus
Grundare Annonsrådet

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.