onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Bristen på indexering inom influencer marketing: Ett allvarligt problem för branschen

Publicerad: 22 maj 2023, 09:59

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Anders Vesterlund, vd och grundare NoFuzzMedia

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

InfluencerInfluencersMarknadsföring

Indexering handlar om att mäta och utvärdera resultaten av en kampanj. Detta inkluderar att mäta antalet följare, engagemang och konverteringsfrekvens. Allt för att se om kampanjen var framgångsrik eller inte. Men trots att indexering är en grundläggande del av alla andra marknadsföringskanaler, är det fortfarande en brist inom influencer marketing när det kommer till profilernas egna prissättning.

Detta kan ofta bli ett stort problem då det innebär att företag och annonsörer riskerar att slösa bort sina marknadsföringsbudgetar på ineffektiva kampanjer beroende på vilken tidsperiod de köper en profil. Oavsett om en kund exempelvis vill köpa Bianca Ingrosso under juni månad när trafiken är som lägst eller under november månad när trafiken är som högst, kommer priset ändå vara detsamma.

Utan korrekt indexering hos profilen kan detta leda till att företag drabbas av negativa resultat, som minskad räckvidd eller minskad ROI. Däremot ligger inte bara problemet i bristen på indexering. Det handlar också om hur influencer marketing används idag. Företag och annonsörer fokuserar ofta på att samarbeta med influencers som har ett stort antal följare, men dessa följare kanske inte alltid är engagerade eller relevanta för företagets målgrupp. Detta kan leda till en missmatch mellan marknadsföringens budskap och konsumenternas behov.

För att lösa problemet med bristen på indexering och ineffektiva kampanjer, måste företag och annonsörer börja tänka mer strategiskt när de väljer influencers att samarbeta med. De måste undersöka och analysera influencers följare och deras engagemang under just den tidsperioden. Samtidigt som profiler behöver se över sina egna priser under olika perioder på
året.

Precis som med tv och radio bör influencer marketing utgå utifrån utbud och efterfrågan. Det är ingen tvekan om att det är ett högre utbud av influencers på sommaren, när det finns färre annonsörer. Ändå har inte branschen och profilerna själva koll, och jag är därför övertygad om att vi behöver en indexering som följer medieinvesteringarna.

Därefter måste mätbara mål sättas upp för kampanjen, såsom ökad försäljning eller ökad varumärkeskännedom, och se till att resultatet mäts och utvärderas. Men det är inte bara företagen och annonsörerna som har ett ansvar här. Influencers har också en viktig roll att spela i att främja indexering och transparens i branschen.

Genom att visa upp sin statistik öppet och anpassa sina priser utifrån den tidsperioden kan de bygga förtroende med företag och annonsörer. Detta kommer att kräva mer arbete och tid från byråer och annonsörer, men det är nödvändigt för att influencer marketing ska bli en mer utvecklad marknadsföringskanal.

Om inte, riskerar vi att branschen förblir en lekplats och inte transparent. Vilket kan leda till ett minskat förtroende från kunder och annonsörer. Så låt oss börja ta indexering på allvar och därmed ta influencer marketing till nästa nivå.

Anders Vesterlund är grundare av byrån NoFuzz Media som startades 2020 efter många år som försäljningschef i influencer-branschen. Som partner till en av Sveriges mest inflytelserika influencers, Thérese Lindgren, har han en unik inblick i influencers liv.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev