Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Bye, bye “relevans” – dags för reklamare att kavla upp ärmarna

Publicerad: 12 april 2021, 11:55

”Troligen är det just relevans som har fått den dokumenterade reklamtröttheten hos de flesta att rusa likt bitcoinkursen”, skriver Dalarna Digitals vd Marcus Hanser med anledningen av Apple och Googles kommande uppdateringar.


Ämnen i artikeln:

Google

Snart rullar Apple ut uppdateringar för såväl IOS som MacOS som innebär att spårningen med hjälp av cookies upphör för de köpstarkaste. Google anpassar sin teknik, de har väl inget annat val, och med ens förändras annonslandskapet vi har lärt oss att leva med. Och om fem år kommer vi vara lika förundrade att vi tillåt spårning med hjälp av cookies som att vi en gång i tiden körde bil utan bilbälte. I och med de kommande förändringarna av Apples opterativsystem kan vi kyssa det omhuldade begreppet relevans good bye. Snart kommer vi inte utsättas för denna ”under-skinnet-metod” längre. Det blir inga tips på hotell i städer där vi redan bokat rum. Eller reklam för cyklop i två dagar bara för att man skulle kolla stavningen på prylen i fråga.

Läs mer: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg

Relevans, i denna elektroniska form vi har fått uppleva, kommer att vara saknad av ingen, utom medierna som fått enkla klickpengar. Troligen är det just denna relevans som har fått den dokumenterade reklamtröttheten hos de flesta att rusa likt bitcoinkursen. För med de kaksmulor vi har lämnat efter oss, har vi med rätta känt oss förföljda.

Faktum är att reklamens och därmed reklamarens uppgift är att göra produkten, tjänsten och/eller varumärket relevant. Innan Red Bull berättade att det fanns vingar att köpa, var det ingen som tänkt ut att man behövde det. Och att det bara var att sätta igång, fattade ingen förrän Nike talade om det för oss.

Det ska bli spännande att se hur det nya digitala annonslandskapet kommer att se ut. Och vad vi reklamare behöver förändra för att nå ut och ge ROI till våra uppdragsgivare. Med all sannolikhet är det dags att kavla upp ärmarna och börja fila på budskapen igen. Liksom att damma av konsten att attrahera. Kommer du ihåg hur det gick till? Det som inte sker automatiskt brukar man behöva få göra manuellt.

Marcus Hanser, CEO Dalarna Digital

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News