Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Byråer behöver bli bättre på att säga ifrån

Publicerad: 5 november 2021, 11:47

Samir Akhmedov, strategisk client director och marknadsansvarig på byrån Spoon.

”Av egen erfarenhet upplever jag att det går att påverka briefens innehåll och utformning. Och det går att påverka den i de absolut flesta fallen”, skriver Samir Akhmedov jobbar som strategisk client director och marknadsansvarig på byrån Spoon med anledning av Resumé Insikts briefspecial.


Ämnen i artikeln:

BriefByråer

En bra brief skriver inte sig själv. Men det gör inte en dålig heller. Att briefen inte håller måttet är ofta resultatet av att underlaget är bristfälligt. Men, det är också resultatet av att vi på byråsidan inte säger ifrån. Davies och von Weiler konstaterar själva just detta och faktumet att byråerna inte säger ifrån leder till att marknadsförare fortsätter tro att brieferna är tydliga.

Att hela 80 procent av marknadsförarna anser att de skriver bra briefer medan endast 10 procent av byråanställda håller med är inget annat än ett kvitto på detta. Men det är också en uppmaning. En uppmaning till oss på byråsidan att bli bättre på att i ett tidigt skede säga till när briefen saknar något, eller av andra anledningar inte håller måttet. Av egen erfarenhet upplever jag att det är då det går att påverka briefens innehåll och utformning. Och det går att påverka den i de absolut flesta fallen.

LÄS MER

Det saknar byråerna i kundernas briefer – stor spricka 

Byråerna: ”Dåliga briefer skapar missnöje och frustration”

Tre tungviktare: Så skriver du bästa briefen

Det är trots allt vi som ska utföra uppdraget och därmed vi som bör vara experter på att veta vilket underlag vi behöver för att maximera projektets resultat. Briefen är vår motsvarighet till en ritning – vi måste kunna lita på den! Och om mer än varannan brief saknar tydliga mål så blir det väldigt svårt både för byråerna att veta vad vi ska uppnå, och för kunden att veta när vi har lyckats. Detta är en självklarhet för de flesta byråer och beställare. Men om det är en sådan sjävklarhet återstår fortfarande frågan varför byråsidan fortsätter tycka att brieferna inte håller måttet?

Kanske är det dags att ta dialogen med kunden? Många byråer gör det, men siffrorna visar på att ännu fler byråer inte gör det. De flesta relationer mellan kund och byrå stärks av ärlig och konstruktiv feedback. Som jag ser det finns det bara fördelar med att ha en öppen dialog och – jag lovade mig själv att aldrig använda följande uttryck – högt i tak. Detta må låta som en kliché och något som egentligen hör hemma i artikeln om ”snömoset som Resumé släppt igenom”, men faktumet kvarstår att när det kommer till briefen så verkar många av oss på byråsidan ha glömt det. Vi har inget att förlora på att ta briefsnacket med kunden. Däremot allt att vinna.

Samir Akhmedov jobbar som strategisk client director och marknadsansvarig på byrån Spoon.

Ämnen i artikeln:

BriefByråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.