Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Byråer pratar pitcher – men ingen frågar vad kunden tycker”

Publicerad: 3 juli 2017, 14:11

Henrik Täppmark.

Foto: Ruth.

Debatten om pitchprocessen borde handla om kundens perspektiv – inte byråns. Det tycker Henrik Täppmark, creative director på reklambyrån Ruth.


Ämnen i artikeln:

PitchRuth

Världens viktigaste nyhet (nåja) de senaste dagarna har varit debatten kring hur pitcher egentligen borde gå till. Två tydliga sidor har ställt upp sig; relation vs prestation. På relationssidan står de som tycker att pitchen handlar om att skapa ett förtroende mellan människorna som ska jobba ihop. På prestationssidan tycker man istället att man ska bedöma byråns förmåga att göra reklam.

LÄS MER: "Bra med en pitchdebatt, men den behöver nyanseras"
LÄS MER: "Hur kan det vara en nackdel att presentera konkreta idéer i pitcher?"
LÄS MER: "Pitchers syfte är att skapa förtroende - det görs inte med gissningar"
LÄS MER: "Varför vill man undvika att göra riktig reklam i pitcherna?"
LÄS MER: "Vi måste prata om pitcher"

Efter närmare 20 år som byrå har vi fått anledning att testa de flesta möjliga och omöjliga sätt att pitcha. Alla sätt har onekligen sina för- och nackdelar. Men det märkliga med debatten är att vi pratar så mycket om vad som passar byrån bäst, och vad en uppdragsgivare borde tycka är bäst. Ingen reflekterar egentligen över vad våra uppdragsgivare egentligen vill och vilka behov de faktiskt har. Vad signalerar det egentligen om oss som bransch, när vi bestämt hävdar att "vi ska minsann göra det på vårt sätt"?

Och där någonstans tror jag att vår bransch riskerar att gå vilse. Ordet "pitch" har blivit så laddat av oss byråer, att reklamköparna till slut inte vet vad de törs, kan eller för den delen borde begära. Egentligen borde det väl vara precis tvärtom – reklamköparna har all rätt att begära precis vad de behöver.

"Nej men vänta, då kan det ju bli så att uppdragsgivarna springer runt och får en massa gratisjobb hela tiden." Förvisso. Men tack och lov är det en rätt så liten bransch. Ryktet om vilka som är schyssta och inte sprids fort. Jag väljer istället att tro att ingen uppdragsgivare vill bidra till att skapa oschyssta pitcher. Det är ett mycket större problem att vi försöker skapa regler som i slutändan gör att uppdragsgivaren inte får det beslutsunderlag hen egentligen är ute efter.

De flesta reklamköpare är nog som människor är mest – olika. Vissa är i stort behov av en partner som kan stötta dem i att förklara för resten av organisationen varför marknadsföring är så viktigt. Då kommer antagligen inte charmerande idéer räcka, utan den förtroendefulla relationen blir avgörande. Andra reklamköpare har redan en tydlig idé om vad som behöver göras, och behöver hjälp av en byrå som kan förvandla det till spännande idéer. De skiter i om ni har trevliga möten och gott kaffe om reklamen inte levererar. En del reklamköpare har fantastisk koll på branschen – de väljer ut tre byråer de tror skulle passa. Andra kanske ska göra sin första upphandling. Att samma pitchprocess skulle passa alla dessa personer är inte särskilt troligt.

Den standardiserade pitchprocessen är egentligen bara viktig för dem som ska pitcha ofta – dvs. alla vi byråer. Men för uppdragsgivaren är det bara viktigt att hitta sitt sätt att pitcha.

Så, vilken är den perfekta pitchprocessen? Förmodligen den som sker precis på uppdragsgivaren villkor. Först då kommer kunden få den byrå den verkligen förtjänar.

Som byrå borde man leta efter uppdragsgivare som delar synen på hur en pitch ska gå till. Det borde rimligen vara en bra förutsättning för ett långsiktigt samarbete. Faktum är att pitchens utformning kan säga mycket om uppdragsgivaren. Redan där kan det ibland avslöjas om vi är rätt för varandra.

Att prata pitcher är enormt viktigt. Men i så fall borde de som faktiskt ska ta beslut vara inbjudna i samtalet. Jag gissar att vi kommer få lite olika svar kring vad de tycker funkar bäst.

Henrik Täppmark
Creative director på Ruth

Ämnen i artikeln:

PitchRuth

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.