Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Byråerna måste ta mindre betalt och samarbeta mer”

Publicerad: 11 Augusti 2020, 10:05

Fredrik Kruse är vd och partner på marketing as a service-byrån Holy Comms, grundad 2018.

Foto: Håkan Målbäck

Idag kostar många byråer mer än dubbelt så mycket per timme än landets dyraste och duktigaste utvecklare, som det dessutom råder enorm brist på. Samtidigt skvallrar vinstmarginalerna om att beläggningen inte är maxad. Ökad transparens och schysstare priser skulle gynna både kunden och bolaget, skriver Holy Comms vd Fredrik Kruse.


Ämnen i artikeln:

Pitch

Efter att ha byggt bolag inom techrekrytering och SaaS-världen sökte jag mig till kommunikationsbranschen. Anledningen var enkel: Här finns framtiden. Idag måste alla varumärken kommunicera för att sälja, värna om relationer och vårda kundresan. Det skapar en enorm 'pull'. Få andra branscher borde kunna briljera som vår. Här möter kreativiteten upp tekniken.

Vår tid karaktäriseras av en ökad förväntan på transparens. De senaste årens branschglidning drivs delvis av att kundvärdet idag är helt avhängt på att vi som leverantörer inte verkar i silos. Vi måste dela kompetens, resultat och utmaningar med varandra för att maxa kundernas resultat.

Här finns en obalans. Under min korta tid i branschen har jag hunnit möta företagsledare och marknadsavdelningar som varje månad får fem, sex PDF:er med resultat från olika byråer. Ingen hinner hitta och agera på synergierna. Ett ökat samarbete skulle öka värdet för alla - revirtänk har sällan gynnat relationer.

Låt oss även tala om prissättningen. Jag ser priser för pressmeddelanden och native-artiklar som måste skrivas av Pulitzerpristagare på diamantbeströdda iMac Pro’s under magiska fullmånesceremonier för att kostnaden ska kunna motiveras. Men hur ska kunden veta, när priserna så sällan redovisas i förhand? Detsamma gäller uppstarterna; en workshop och handlingsplan kan kosta 200 000 kronor. Hur många timmar läggs ned och på vad? De dyra starterna och priserna är en tankevurpa. Det är vi, aldrig vår kund, som ska investera i relationen. 

Vi i tjänstesektorn kan vinna mycket på att blicka mot den utveckling som följt handelns digitalisering. Pär Svärdsons recept för Apoteas framgångar bygger delvis på de låga priserna och det breda sortimentet. På frågan hur priserna kan hållas låga svarar han ”för att vi kan”. Jag är övertygad om att kommunikationsbranschen kommer att gå samma framtid till mötes. Det verkar bo en stolthet i att dyrt är bra. Samma sak gällde kanske Alvedon, men endast med ökad transparens kring kostnad ställt till tidsåtgång kan reellt kundvärde skapas. 

Idag kostar många byråer mer än dubbelt så mycket per timme än landets dyraste och duktigaste utvecklare, som det dessutom råder enorm brist på. Samtidigt skvallrar vinstmarginalerna om att beläggningen inte är maxad. Ökad transparens och schysstare priser skulle gynna både kunden och bolaget. När något kostar mindre köper man mer. 

Logiken haltar i flera led. Redan innan avtalet är signerat ska kunden betala. Tesen att alla pitchar ska faktureras är ett exempel. David Wethey sa till Resumé att utvecklingen ”under åren landat i en situation där byråer utnyttjas till förmån för kunderna”. Innan de började ta betalt för pitcher nyttjades inte 95 procent av idéerna. Hur kan det vara kundernas fel, eller problem? Varför ska de betala för tid vi lagt på något som inte ger värde? Förväntas det att ni lägger ned tusentals timmar är situationen såklart annorlunda. Men kräver kunden det? Eller kan ni effektivisera era processer?

Pitchkulturen skapar en förväntansbild som inte är rimlig. Er offert tävlar mot andra offerter; som i vilken upphandling som helst. Branschen måste börja se en pitch för vad det är: en möjlighet att lämna en djuplodad offert som kommer att granskas omsorgsfullt av en redan intresserad, potentiell kund. I vilken annan bransch är det rimligt att få betalt för det? Rädslan för att de ska ta vår idé bör inte ligga till grund för vårt agerande; vi kan inte utgå från att våra framtida kunder vill lura oss. Mer troligt, om vi inte vinner pitchen, är att vårt bidrag inte hade tillräckligt högt värde för kunden.

Få saker är så i ropet som transparens och flexibilitet. Disruptiv innovation har nått kommunikationsbranschen, förvånansvärt sent. Den drivs av en enda sak: ett fullständigt fokus på kundvärdet.

Fredrik Kruse, vd och partner, Holy Comms

Ämnen i artikeln:

Pitch

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.