Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Byrågruppernas investeringar visar behovet av ett fysiskt kontor

Publicerad: 22 april 2022, 09:44

Efter två år av hemmajobb tycks folk vilja återvända till sina kontor, det bådar gott för byrågrupperna Arc och Novas som nyligen gjort stora lokalinvesteringar. Det skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


”The Great Resignation” kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande hemmajobbs-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade sig efter två pandemiår vilja återvända till sina 9-to-5-jobb. Hela fyra miljoner amerikaner per månad ska ha tänkt om, enligt Paul Krugman i New York Times i mars 2022.

Bilden av att stora delar av den amerikanska befolkningen lämnat arbetsmarknaden stämmer inte överens med den faktiska utvecklingen.

Det bådar gott för de svenska martech- och CX/CRM-byrågruppernas fysiska mångmiljardinvesteringar från pandemislutet. I april avtäckte både Arc och Nova sina blivande kontor, tillsammans med delar av den egna synen på framtidens arbetsplats.

I veckan har jag över lunch samtalat med ansvariga från byrågrupperna. Det visar sig att båda Arc och Nova delar en övertygelse om att egna anställda, arbetsgruppers verkshöjd, potential i korskompetens och kundkontakt kräver – och framför allt kommer kräva – höginnovativa och väl tilltagna fysiska kontorsytor. Därför byggs och inreds just nu dessa ”martech-skrapor” i Stockholm.

Arc med Umain, Above, Ariel, Animal, Conversionista, Cupole, Curamando, Keybroker och Kurppa Hosk tar i med en egen 6500 kvadratmeter stor ”skrapa” och mötesplats. En neonskylt sätts upp i höst upp mitt på nya området Grev Tureplan tvärs emot ”Svampen” i Stockholm. Arc-skrapan ska initialt rymma fler än 700 anställda. Och det ska finnas yta att växa.

Nova, som på sistone växt snabbt med en hel handfull uppköpta och nystartade byråer (Singular Studios, Pineberry, Cloud Nine, Fyr Agency, Infunnel och Epinova), flyttar nästan samtidigt in på 2250 kvadratmeter i det nyrenoverade Katarinahuset vid Slussen. Här ska det byggas en egen poddstudio samt flera typer av ”multimobila, kreativa rum”. Totalt har Nova-gruppen cirka 350 medarbetare och även här ska det finnas yta för flera.

Tidigare har vi främst sett ”byråförvärvs-svampen” Accenture samt nuvarande Doberman-ägarna E&Y våga sig på likande egna ”skrapor” eller ”hus” i Stockholm att slänga ihop förvärvad talang i. Inte sällan med egen caféentré samt väl tilltagna mötes- och representationsytor. Ogilvy Sverige hade under ett tag nästan ett eget ”hus” vid Östermalmstorg i Stockholm. Även NoA flyttade för några år sedan in samtliga förvärvade byråer till en mer färdigbyggd samlingsyta på Tulegatan 13 i Stockholm.

Martin Edenström, managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.