Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Byråkategorierna som växt snabbast under pandemin

Publicerad: 3 juni 2021, 07:42

Martin Edenström är managing director på Consid och har länge drivit sajten MKSE med fokus på digital marknadsföring.

Foto: Barabild

Några i den vinnande kategorin blomstrar på egen hand, andra har redan blivit uppköpta av jättar som NoA, Arc och Wunderman. Det skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


Efter att ha bevakat branschen nästan dagligen är det kul att spekulera i vilken typ av nya svenska byråer som registrerar aktiebolag i kölvattnet av alla kreativa, kommunikativa och digitala trender.

Jag erkänner jag aldrig riktigt såg prototypingbyråerna (Another Tomorrow) komma efter floran av service design-byråer (Fröjd, Transformator, Daytona, Itch, Doberman). Kanske gissade jag ändå rätt kring att det var en mer flyktig och isolerad trend.

Att antalet svenska VR-byråer (Warpin) samt voice-byråerna (Talking to Me) var ensiffriga och även enstaka var inte självklart till en början. Vi röstassistent- och AR-mobilägare har nu några år senare en aning om varför. Ett till slut tvåsiffrigt (!) antal svenska Amazonbyråer dansade en sommar. Sedan öppnade själva Amazon upp och sedan dess har det varit tystare från det gänget.

Marketing automation-byråer (Infunnel, Stormfors) blev aldrig riktigt en isolerad grej. De jobbade främst med stora programvaruhus som köptes upp eller slogs samman och fick acceptera att jobba bredare i sitt erbjudande själva. Flera av CRM-byråerna (Kaplan) startades förvisso upp redan på 90-talet. Men det var under 10-talets slut de fyrdubblade den egna personalstyrkan varpå nästan samtliga köptes upp av bolag som Accenture.

De många appbyråerna (Apegroup/Umain, Appcorn) landet runt har av lönsamhetsskäl tvingats gå ihop med kolleger eller fått bredda sin verksamhet. Dit räknar vi även tidigare sociala medier-byråer (Ingager, Social Industries). Därtill kommer alla namnbyten. Performance Marketing-byrå är nästan vanligare än SEO- och SEM-byrå (WGP, Klikki) idag. En bredare, mer öppen roll under en term med tusen tolkningar. Samma sak gäller mediebyråerna (Vizeum) som nästan snarare pratar kundupplevelse och CX idag. Tillsammans med egentligen alla andra (Gullers Grupp).

Den tydligaste typen av byrå att starta upp under pandemin då? När krogarna fått öppnat upp lite och många byrårävar vaccinerat sig i juni får vi titulera den klassiska gruppen av svenska e-handelsbyråer som vinnare.

Det handlar inte om den där enorma, danska eller belgiska ”byrån” med tusentals svenska och indiska javautvecklare (Columbus, Avensia). Det är de många små, nystartade aktörerna som erbjuder sitt stöd inom sales funnels, köpta sökord, sätta upp Google Shopping eller Instagram Stories med köpknappar. Allt som krävs för att faktiskt konvertera med köp. Vad som en modern CMO med e-handelsansvar förväntas klara av att sköta idag.

De formligen poppar upp som svampar. Vi både snabbväxande Omniarch, eComero, Noos Digital och Actical. Tillsammans med de mindre och isolerade eller uppköpta e-handelsbyråerna inom NoA, ARC, Wunderman, DDB. Samt egentligen alla andra större byrånätverk. Alla sugna på att agera vikarierande, ehandelsproffsig marknadschef och resursförmedlare för en dag. Inte sällan baserat på egna erfarenheterna som entreprenör inom e-handel åren innan.

Exakt vad de bidrar med för typ av stöd 2021 skrev jag om tidigare i år i detta inlägg.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News