Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Byråvalskonsulternas monopol: Dålig reklam för branschen

Publicerad: 5 November 2020, 08:36

Holy Divers vd Andreas Grimelund om problemet med att det bara finns tre byråvalskonsulter i Sverige: ”Det är dåligt för branschen att upphandlingar värda hundratals miljoner sköts av en och samma trojka, i samma organisation. Med likriktning och snedvridning av konkurrensen som följd”, skriver han.


Ämnen i artikeln:

Byråval

Det finns i dag 240 medlemmar i Sveriges Kommunikationsbyråer och ytterligare ett stort antal företag som kallar sig kommunikationsbyråer eller liknande. Det finns också tre byråvalskonsulter som håller i upphandlingar värda hundratals miljoner och som därmed får oproportionerligt stor påverkan på byråernas affärer. Inte nog med det; dessa tre konsulter kamperar ihop, vilket är negativt ur mångfalds- och konkurrensperspektiv.

Man kan kategorisera byråer på olika sätt, varav ett är: De som finns med på byråvalskonsulternas gilla-lista. Och de som inte gör det. En polarisering som både skapar likriktning och snedvrider konkurrensen på ett sätt som är oacceptabelt i alla branscher. (Antar att det är ganska tydligt vilken kategori min byrå tillhör.)

Även om konsultgänget gör sitt bästa för att hålla sig uppdaterade är det så klart omöjligt att hålla full koll på alla byråer. Och visst finns det osäkra kunder som inte kan få rätt kompetensmässigt stöd av sina inköpsorganisationer. Ibland är det ju skönt att ha någon att hålla i handen och nån form av process att luta sig mot. Och kanske till om med någon att skylla på om det inte blir riktigt som man har tänkt sig..

Men vi är alla känslostyrda varelser som påverkas av de vi känner och gillar – ingen är immun mot vänskapskorruption. Vi fattar emotionella beslut på subjektiva grunder. Kanske särskilt när det gäller tjänster som ska skapa framtida upplevelser och affärer, snarare än fysiska produkter. Det är därför negativt för branschen att upphandlingsprocesser värda hundratals miljoner sköts av en och samma trojka, i samma organisation. Med likriktning och snedvridning av konkurrensen som följd. Vilken bransch skulle acceptera ett sånt upplägg? 

Kära kunder!

Att välja byrå är inte raketforskning. Det handlar om att hitta den kompetens som bäst matchar era behov, och engagerade människor som ni kan samarbeta bra med. Det finns inga garantier för att en standardiserad upphandlingsprocess gör jobbet. Har själv varit med om en upphandling där kunden tvingades anlita en konsult av politiska skäl. Varpå man sprang vilse i tjusigt formulerade policydokument istället för att fokusera på verksamhet och behov. ”Samarbetet” med den valda byrån (inte vi, surt sa räven…) kom inte ens igång då parternas förväntningar var helt olika. Så avtalet avslutades i förtid. Men konsulten fick såklart betalt ändå.

Hur som helst. Förändringens tider är här för att stanna. Med det också ett gyllene läge att börja tänka nytt. Och hitta nya vägar till nya tidens byråer, för att stödja framtidens affärer.

Andreas Grimelund, vd Holy Diver

Ämnen i artikeln:

Byråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.