Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Byt inte jobb, byt process!

Publicerad: 6 oktober 2021, 13:04

Alexander Lindqvist och Jesper Paalsson, Frank Digital.

Foto: Press

Alexander Lindqvist och Jesper Paalsson från Frank Digital har lyssnat på Resumé Insikts podcast med Zeke Tastas och funderat. I den här krönikan diskuterar de hur byråerna kan behålla sin kreativa höjd - men ändå få vinning av den struktur som inhouse-byråerna verkar vara så bra på.


Ämnen i artikeln:

Jesper PaalssonAlexander Lindqvist

Jag och min kompanjon, Alexander, surfade förra veckan in på artikeln och podcasten med Zeke Tastas, och kände att vi borde komma med lite synpunkter. Eller uppföljning om man så vill. Varför vi tror att vi har något att bidra med kommer vi till senare i texten. 

Det är kul och spännande att många vågar testa något nytt. Alltid utmanande och lärorikt att byta jobb, men även mer så att byta inrättning. Så det här med hoppa mellan byrå och kundsida tror vi bara är bra och gynnsamt för enskild individ såväl som för branschens utveckling i sin helhet. 

Ämnet för själva artikeln och podcasten var alltså den pågående företeelsen där att reklamare går över till kundsidan. Det tycks vara ett av de mest diskuterade ämnena för reklambranschen under 2021. Talrika röster och artiklar som försöker analysera det som sker, och kanske framförallt varför. 

Allt fler, huvudsakligen kreatörer, lämnar byråsidan för att jobba direkt hos kund, något som tidigare inte varit lika vanligt. Vad är det som har hänt? 

Zeke menar på att en del av förklaringen till att kundsidan blivit mer attraktiv är att en växande skara entreprenörer inom startup-scenen har en djupare förståelse för vad varumärket kan göra för affären än tidigare. Och det låter ju rimligt, att många konsulter går till start-ups eller digitala scale-ups där man förstår värdet av att bygga brand och skapa kreativ kommunikation. Till detta ska nog eventuellt högre löner, ökad trygghet, möjlighet att arbeta långsiktigt med produkter och varumärken etc adderas. 

Det vi reagerade på, och där vi känner att vi har något att tillägga, var kommentarerna gällande det influx av möten, processer och strukturer Zeke upplevt. Inget man är van vid i byråvärlden menar han. 

Vi är benägna att hålla med. På byråsidan jobbar man generellt mer flexibelt, godtyckligt och med det som man tidigare möjligtvis menade var ett mer ”kreativt” arbetssätt. Är detta ytterligare en viktig anledning till att seniora byrå-konsulter tar klivet över till andra sidan?

Är det så att en del av oss reklambyrå-konsulter till slut insett att man kan vara kreativ OCH ha ordning och reda samtidigt? Att man rentav ökar chanserna till att nå högre kreativ höjd. Kanske arbetar man på kundsidan på ett bättre sätt. Har företag som Oatly, Klarna och Spotify uppfunnit en magisk formel som vi aldrig kommer kunna implementera på en byrå?

Zeke är inne på det spåret, han fick inledningsvis lite panik av alla de regler, möten och struktur som han var helt ovan vid. Men ganska snabbt insåg han fördelarna. För att citera Zeke: ”nu när jag förstår värdet av den strukturen känner jag att jag aldrig haft så kul på jobbet.” 

LÄS MER: Zeke Tastas: ”Jag sa upp mig efter tre timmar på Klarna”

Vi tror att det ligger något synnerligen starkt i detta. En eventuellt mycket viktig konkurrensfördel som vilken byrå som helst kan dra nytta av. 

Så vi kanske kan se denna text som ett öppet brev till dig som äger, eller jobbar på, en byrå (eller till dig som just nu funderar på att byta sida). Det finns ingen magisk formel som bara dina kunder sitter på. Det är en väldokumenterad, och ganska enkelt implementerad, metodik. Ett arbetssätt som inte på något sätt är reserverat för kunder, brands eller stora företag. Så varför inte göra det du också?

Att integrera metodik och tillvägagångssätt från kundsidan med hur man arbetar, och det man vill uppnå, på en reklambyrå är precis vad vi har testat och lyckats ganska bra med det senaste 1,5 året. 

Det hela är kortfattat baserat på processen kring design thinking, strukturerat hypotesarbete kopplat till mätbara mål samt att arbeta ”lean”. Detta bör implementeras på alla interna och externa processer. Det är ett iterativt arbetssätt där fundamentet utgår ifrån att alltid vara konkret, mätbar och att eliminera ”waste” i arbetet.

Den övergripande processen, design thinking, kan ses som en katalysator för kreativitet – det handlar om kreativ problemlösning genom att representera en uppsättning kognitiva, strategiska och praktiska processer där kreativitet kan växa och utvecklas.

Verktyg som används är bland annat Scrum, Kanban, datadrivet arbete, User research och insikter, Prototyping och Business model canvas. 

Men ”Trust in the process” kan vara ett dubbeleggat svärd som man måste lära sig att svinga, släppa sargen och våga testa vad som funkar för just er och jobba aktivt med att bygga en arbetskultur kring era metoder och processer så det blir tydligt för alla anställda vad som gäller. 

Samtidigt måste man lära sig när man ska sätta ner foten och gå på erfarenhet och magkänsla. Det behöver inte alltid vara så himla svårt och krångligt, bjud in så alla får känna ett delägarskap för ert nya arbetssätt och visa att de kan påverka, samt att sikta på att ha kul under resan. Resten löser man lätt på vägen, om man bara lyssnar och vill förändras. Det ena utesluter inte det andra.

Man bör också understryka, att även om det finns stort värde i processer och metoder, så finns det eventuell baksida, en risk att det går till överdrift och blir snudd på radikalt. För oss så känns det ibland som att vi fastnar mellan ”a rock and a hard place” genom att det på ena sidan är vilda västern där man skjuter från höften snabbare än sin egen skugga – och på andra ett fängelse av regelverk och strukturer. 

Ingen mår bra av att arbeta i någon av dessa motpoler utan som i mycket annat finns magin som vi letar efter i mitten, och detta är inget undantag. Det gäller att hitta den gyllene vägen mellan metodik, process och kreativitet.

Förhoppningsvis kan det inspirera dig till att komma igång och nedan har vi sammanställt en liten tillagningsanvisning. 

Kanske kan det vara starten på något nytt, kul och stort. 

1. Observera er nuvarande kontext, ta in någon extern för att vara med för att se hur saker görs.
2. Lyssna på era teams, låt dom få komma till tals om vad som inte funkar idag anonymt eller inte.
3. Säkerställ att alla känner delat ägandeskap över förändringen och att dom kan påverka.
4. Låt aldrig förändringen bli toppstyrd, hierarkier har inget här att göra.
5. Arbeta för att bygga en kultur som skapar trygghet vilket bjuder in till att både uttrycka åsikter och göra fel – det är okej att göra fel för det är då man lär sig.
6. Skulle något inte fungera sluta med det och testa något annat.
7. Förändringen är något levande och det kommer behöva underhållas konstant.
8. Det är inte hela världen, ta inte er själva på för stort allvar.
9. Och glöm aldrig att Rom inte byggdes på en dag, det kommer ta tid men det är det värt.

Möjliga verktyg

Scrum

Kanban

Kundresor

Datadrivet arbete

User research och insikter

Empatikartor

Personas/Arketyper

Observationer

Service blueprint

Workshop facilitering

Prototyping

Business model canvas

Value proposition canvas

Vi avlsutar med ett citat av Ingemar Stenmark: ”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.”

Alexander Lindqvist & Jesper Paalsson på Frank

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.