Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Björn Rietz: Byta jobb eller inte

Resumés krönikör Björn Rietz skriver om job hoppingens välsignelser och faror.

Publicerad: 12 september 2022, 12:51

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Björn Rietz skriver återkommande krönikör i Resumés magasin.

Foto: MATTIAS EDWALL.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzNyheter

Det var på Ica Maxi som han smög upp och sträckte ut en hand framför mig. Jag hade inte träffat Bosse Rönnberg sedan vi satt i samma Guldäggsjury för något tiotal år sedan. Men det var inte den tanken som det glada återseendet av reklamlegendaren lämnade mig med. I stället infann sig en sorgesam känsla från en svunnen tid. En tid då jag inte vågade byta jobb.

Tjugoåtta år och lycklig över att ha min första fasta anställning på en annan ansedd reklambyrå, fegade jag ur när Bosse ringde och ville ”snacka jobb”. Ångesten satt i flera år. Rönnberg & Co representerade allt vi unga i branschen ville åt. Bosse och hans partners Lasse Liljendahl och Peter Kandimaa hade modet, spänsten och viljan att göra humoristisk, uppseendeväckande reklam, samtidigt med en sylvass blick för vad som var kommersiellt. Dessutom hade de grymt roliga fester, ett eget byråband (gissa om jag ville vara med i ett sådant!). Framför allt verkade skrattet alltid vara närvarande där i jugendvillan på Villagatan. Men jag tackade alltså nej. Hur skulle det se ut? Hade ju bara varit knappt två år på min byrå, resonerade mitt logiska jag. Medan hjärtat skrek yes, yes, yes!

Om det förr sågs ner på dem som ofta bytte jobb, på min farsas tid kallades detta för att vara hoppjerka, är det i dag tvärtom positivt ur flera perspektiv.

Enligt en artikel i BBC.com hänger det samman med arbetsgivarnas bristande lojalitet till den anställdes ambitioner. Det går för långsamt att avancera inom samma företag. Och alla vet att man höjer sin lön främst genom att byta jobb. Inom den växande techsektorn finns även andra fördelar – du skaffar dig erfarenhet från flera områden. Är du specialiserad inom e-handelmarknadsföring inhämtar du ny kunskap från varje nytt jobb, vilket ökar din attraktionskraft.

Det finns även andra sidor av att byta jobb. Inom reklam- och designvärlden är vi minst lika stora offer för starka varumärken som vilken bilköpare som helst. En framgångsrik byrå har byggt sitt eget varumärke. Har du jobbat på en toppbyrå blir ditt värde på marknaden högre. Men, och det är ett viktigt men, har du bara varit där ett år och sedan gått till en mindre erkänd byrå uppstår frågor som du förväntas ha bra svar på.

Lägg till att rekryterare och deras uppdragsgivare över huvud taget kan tveka inför någon som bytt jobb ofta. Ett företag investerar tid, pengar och energi på en nyanställd. Själv kan du också känna dig en smula rotlös efter några år av job hopping.

Byta jobb eller inte är absolut inga självklara ställningstaganden för dig som är ung i branschen i dag. Men världen är lite mindre dömande, för den ser trots allt fördelarna av att ha breddat sin erfarenhet.

Ändå påpekar somliga att de unga i branschen saknar uthållighet, att de inte förmår betrakta sin karriär ur ett längre perspektiv. Att pengarna kommer bara de inte har så brått. ”Du jobbar ju på en bra byrå, det är det viktigaste”, förefaller vara ett inte helt ovanligt argument från dem som sätter lönerna. Kanske har de rätt i teorin, men argumentet att arbetsgivaren har vunnit priser kan förmodas ha begränsad effekt när du ska ansöka om lån till den första egna bostaden. Ty innan det tillkommit en kolumn för byråns vunna guldlejon och guldägg i bankens låneansökan kan man inte snacka bort värdet av reda pengar i slutet av månaden.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

Björn RietzNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.