Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Calle och slavfabriken”

Att läsa Calle Schulmans utspel om andra byråers fasta kostnader är som att få rostiga järnspikar rakt upp i fotsulorna. Det skriver Lennox ägare Elin Ahldén i en debattartikel.

Publicerad: 17 december 2021, 07:31

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Lennox PRCalle SchulmanElin Ahldén

Resumé har förtjänstfullt rapporterat om branschens arbetsvillkor under #baramänniska. DN gick nyligen ut och rapporterade kring hur höga sjuktal och hur mycket psykisk ohälsa som finns i kommunikationsbranschen. Det är bra, för det här är ett riktigt och stort och besvärligt problem. Och som arbetsgivare är det ett jävla tröstlöst sisyfosarbete att försöka skapa rimliga arbetsförutsättningar för både oss själva och våra medarbetare. Det jag kommit fram till är att den här branschen aldrig någonsin kommer att råda bot på ohälsan om inte relationen till köparna blir mer hållbar. 

LÄS MER: Kommunikationsyrket är Sveriges sjukaste yrke

Så läser jag Calle Schulmans utspel i Breakit, återrapporterat i Resumés morgonsvep, och det är som att få rostiga järnspikar rakt upp i fotsulorna. Det är, säger han i ett sjukt smart utspel som säkert fungerar hur bra som helst, att lura kunderna att byråer har ”lokaler” (kontor att gå till) med andra ”onödiga fasta kostnader” som kaffe, toapapper, en fungerande skrivare och i bästa fall ett höj- och sänkbart skrivbord. 

Jag kan tipsa Calle om några andra saker som är dyra för kunderna: pensionsavsättningar. Sex veckors semester. Eller anställning överhuvudtaget (det ska han nämligen inte ha några) så att man kan få lön även i perioder när efterfrågan är lägre och sjukpenning när man får barn eller blir sjuk. Det är en onödig lyx som ger konsulterna lika bra arbetsvillkor som kundernas egna anställda. Absolut skitdumt när man vill köpa kvalificerad arbetskraft billigt och utan risk. 

Så har vi det där med byråledarnas höga löner. Så är det ju ibland, Resumé har en pinfärsk kartläggning. Fast i benchmarken har väl i och för sig kundernas chefer inte lägre löner de? Och de har ju skrivbord och anställning och pensioner? Och kaffe och bananer och nån annan som städar kontorets toaletter (förlåt ”fasta kostnader”)?

De flesta byråer hasar omkring på ensiffrig lönsamhet, så täljer guld gör väl knappt ens farbrorsbyråerna numera?

Sen gör Calle det där härligaste av allt. Allt han gör, gör han för kreatöööörerna. Insert den mentala bilden av det manliga geniet, äntligen befriad från all overhead. Såklart de kan tjäna mer som egna, handplockade av Calle, när de är 45 med etablerade nätverk. Men hur tänker Calle att branschen ska få nya kreatöööörer om de oetablerade 25-åringarna antingen ska wolt-gigga i branschen eller vara utbrända utan inkomst alls? (för ledtråd: de etablerade byråkreatörerna har redan bra löner. Det är 25-åringarna som inte har det. Och produktionsledarna och projektledarna.

LÄS MER: Hjälp Resumé att granska den psykiska ohälsan i branschen

Calle vill att ”kunderna och kreatörerna” ska belönas. Att de som levererar till kunderna också avlönas är bara lur).

Prick detta är, om du frågar mig, vårt allra största ohälsohinder: nidbilden av byråer som ineffektiva, ohederliga lyxarbetsplatser med chefer som tar ut löjliga löner, saltar fakturor och dricker champagne hela dagarna. Det kanske var sant för 20 år sen, då var jag inte här. Men så länge det är problembeskrivningen kommer vi aldrig att få bättre statistik på ohälsan i branschen. Så länge det är bilden kommer representanterna för de offentliga köparna att oemotsagt få påstå att pressa priserna i botten för de tjänster man köper in i själva verket är att vara försiktig med skattebetalarnas pengar. Och så länge det är bilden av våra verksamheter är det ett föredömligt kundbeteende att piska, uppfostra och ifrågasätta människorna som arbetar på byråer i varje vaken sekund. 

Det finns ingen snabbare väg rakt ner i arbetsrelaterad ohälsa än att ha det så.

Elin Ahldén
Arbetsgivare och PR-konsult

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.