Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Calle Schulman: Alla aktörer i byråbranschen agerar oschysst

Publicerad: 23 oktober 2018, 12:10

Calle Schulman har tröttnat på den oschyssta stämning som råder i byråvärlden. "Det handlar om att kunna gå in i mot slutet av ett projekt och spontansänka sitt pris om man känner att vinsten blev lite för hög på sista raden".


Ämnen i artikeln:

Calle Schulman

Så många tveksamma saker jag har varit med om i kundsamarbeten! Allt från att aktivt vara med och förlänga eller överdriva en kunds kris för att de skulle köpa mer tid från oss till att göra extremt överdriven vinst. Eller att sitta och trycka på bra idéer jag fått redan på första mötet i veckor. Detta för att kunna ta mer betalt för idéarbetet. Jag har pressat anställda att utan extra betalt jobba hela nätter för att maximera vinster i olika projekt. Bytt ut personal i projekt för att kunden krävt det utan egentlig anledning. Jag har kastat anställda under bussen. Sakta men säkert växte känslan av äckel i magen. Och jag antog att det var ett tecken i tiden – att oschyssthet helt enkelt var ute.

LÄS MER: "Calle Schulman problem är hittepå"

För något år sen startade jag och min vän Erika Heizinger en byrå. Vi sågs på restaurang ett par gånger där i början för att bena ut vad det egentligen var vi ville åstadkomma med ännu en byrå. Snabbt stod det klart att ordet "schysst" stod i centrum. Vi formulerade en "no asshole policy" som skulle gälla åt alla håll – både gentemot kunder samt oss anställda. Är man inte trevlig får man dra. För vi var båda så trötta på all skit som pågår där ute. Och gav oss fan på att driva en framgångsrik byrå utan att behöva vara assholes. Vi bestämde oss för att driva en byrå där man helt enkelt inte jobbar ihjäl sig. Där man inte ens SÄGER att man jobbar ihjäl sig utan med stolthet rundar av möten för att man ska hämta barn på förskolan. För det är ju trots allt bara jobb. Och om man känner att man måste skära runt moraliska och legala hörn för att hålla ett bolags ekonomi sund så är det dags att lägga ned bolaget. Innan någon annan gör det åt en.

Det handlar om att kunna gå in i mot slutet av ett projekt och spontansänka sitt pris om man känner att vinsten blev lite för hög på sista raden. Eller att faktiskt avråda kunden att fortsätta med en idé man själv gett dem men med handen på hjärtat inte tror helt på själv. Det handlar också om att våga avbryta samarbeten om kunden inte beter sig schysst. Om hen kräver för mycket jobb för pengarna. Eller helt enkelt inte är något så grundläggande som trevlig.

Det senaste året har vi "tappat" två kunder av ovanstående skäl. Ytterligare en kund har vi avvecklat oss från själva då vi innerst inne inte kände att våra idéer skulle göra jobbet. Otroligt dyrt för ett nystartat bolag! Men värt det. För kostnaden kommer bli extremt mycket högre den dagen man tappar sin värdighet. För det gör man till slut. För det ÄR bara ett jobb.

Jag har själv stött på en del andra byråer under de senaste åren när jag har extraknäckt som "influencer" då jag inte tagit ut lön från mitt bolag. Och ser hela det arbetssättet som ett perfekt exempel på hur en oschysst bransch där alla lurar alla. En kund som betalar för alldeles för mycket pengar till en byrå som snor åt sig en för stor del av de pengarna utan att göra skäl och ger resten till en "influencer" som skriver ord ingen tror på om en produkt hen inte använder till följare som inte bryr sig. Alla är oschyssta. Utom följarna. Det är inte bra nog. Inte good enough, helt enkelt.

Calle Schulman

Ämnen i artikeln:

Calle Schulman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.