Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Canan Yasar: Resumé Insikts intervju med forskaren är hårddragen

Publicerad: 22 Juni 2020, 07:53

Canan Yasar, medgrundare av mångfaldsnätverket All of us, anser att Resumé Insikt vinklade fel när de rubriksatte en artikel med att icke-vita är överrepresenterade i svensk reklam.


Ämnen i artikeln:

Canan Yasar

Det är ingen som säger att icke-vita inte syns i svensk reklam. Vi finns där, och vi har funnits där ända sedan Comviq-Karim dök upp i svenskarnas tv-rutor. Problemet är precis det forskaren Sofia Ulver säger – vad är det för roller icke-vita får ta och i vilken kontext är det som kropparna syns? Det borde intervjun med henne i Resumé ha fokuserat på, snarare än på att hårddra det till att icke-vita är överrepresenterade.

LÄS MER

Det här är en debattartikel som berör Resumé Insikts artikelserie om hur varumärken agerade under #blackouttuesday. Här kan du läsa hela den:

1. Varumärkena som la upp en svart ruta på Instagram – så vit är deras tidigare kommunikation 

2. Experterna: Detta krävs för att varumärken ska bli trovärdiga i mångfaldsfrågan 

3. Hon forskar på mångfald i svensk reklam – resultaten visar en överrepresentation av icke-vita 

När det handlar om representation och mångfald går det inte att räkna rakt av. Det är som att säga att ett bolag med jämn könsfördelning är jämställt, trots att alla i ledande positioner är män.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: inkluderande kommunikation handlar inte bara om att visa icke-vita kroppar. Det handlar om kontexten som du visar kropparna i.

Ett tydligt exempel är från en av SJ:s reklamfilmer. En kurdisk tjej sitter på ett tåg, pratar med sin mamma på både kurdiska och svenska. Under tiden får vi se scener där vita kroppar tittar på henne. Olika vita blickar på en icke-vit kropp i ett färdmedel.

För alla oss som lever i en icke-vit kropp är de dagliga resorna i kollektivtrafiken en alldeles särskild upplevelse. Vi har gång på gång varit med om situationer där vita inte velat sätta sig bredvid oss, lagt sina väskor så att vi inte kan sätta oss bredvid dem, fått blickar om man pratat i telefon på ett annat språk, blivit tillsagd, knuffad, ifrågasatt. Och det är just här det brister i SJ:s reklamfilm. De plockar aldrig hem poängen blickarna. Ja, absolut. De menar väl. De vill visa på mångfalden hos personerna som väljer att resa hos dem. Men, hade de haft perspektivet i arbetsgruppen så kanske de vita kropparna inte hade ”kollat snett” på den kurdiska flickan och reklamfilmen hade inte återigen påmint oss icke-vita om vår ständiga kamp i kollektivtrafiken.

Exemplet från SJ är bara en i raden av reklamfilmer där det tydligt framgår brister i produktionsprocessen. När det handlar om representation och mångfald går det inte att produktplacera olika kroppar i bild och tro att det räcker. Speciellt inte om icke-vita sällan får huvudroller, utan bara får vara med om de ska spä på fördomar om att män från Mellanöstern bara är kvalificerade till att driva kiosker. Hur många livsmedelskedjor missade inte miljarder i intäkter för att de inte skapade kommunikation kring eid-al-fitr? 

Inkluderande kommunikation är att berätta om läkaren från Afghanistan som behövde starta en restaurang i Sverige för att kunna försörja sig. Det är att låta en svart lärare få vara just det, en lärare och inget annat. Det är att låta en hel reklamfilm bara bestå av icke-vita kroppar utan att spä på fördomar, cementera stereotyper eller appropriera en kultur. Att få vara en hel person, och inte bara en representant för sin hudfärg. Precis som det faktiskt ser ut i många svenska hem. 

Canan Yasar, creative director Obeya och medgrundare av All of us

***

Kommentar från Resumé Insikt: Vi valde att vinkla på överrepresentationen eftersom vi ansåg att den hade störst nyhetsvärde. Dels för att det är en bild vi inte tycker har belysts förr, dels för att forskarens slutsats förändrats: tidigare kom hon och hennes kolleger fram till en underrepresentation. Precis som Canan Yasar skriver så tar vi upp frågan om kontext i artikeln. Det får också en plats redan i ingressen.

Canan Yasar

Ämnen i artikeln:

Canan Yasar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.