Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Charles Bukowski – medelmåttan som blev framgångsrik strateg

Publicerad: 12 mars 2021, 10:57

Charles Bukowski fotad på 1980-talet

Foto: ECKARTH PALUTKE

Författaren Charles Bukowski förstod betydelsen av att inte sätta upp för många mål samtidigt.


Handen på hjärtat, vågar du ta ett råd från en femtioårig nolla med ett språk lika ovårdat och fult som sitt utseende? Vågar du lita på en person som ägnade dagarna åt att sortera post och nätterna åt att vingla omkring i en tät dimma av sprit, droger och spel, ofta i sällskap av bedagade fnask?

I stunder av klarhet skrev han enstaka dikter. Han drömde om att bli författare men förlagen avfärdade honom bryskt ända tills en dag då en independentförläggare gav honom chansen att få en roman utgiven. Han förstod att han var nära målet. Men missmodig som han var insåg han att han behövde skärpa till sig. Ansträngningen fordrade en järnvilja och ett benhårt fokus. Och för det krävdes en rejäl uppoffring.

Så han gav upp sitt jobb. Och med det gav han upp pengarna, spriten, drogerna, hästbongarna och alla horor. Med andra ord, han offrade allt.

Sedan skrev han sin första roman, Post Office, på tre veckor och snart var han tillbaka i sitt vanliga liv – ända tills han beslutade sig för att skriva en ny roman. Och på den vägen fortsatte han. Charles Bukowski hann få 60 böcker utgivna innan han dog i mars 1994.

Som mångmiljonär.

Utan uppoffring var det ett riskfritt resonemang och en säker väg till misslyckande, resonerade han. Om insatsen saknades kostade det honom ingenting. Och det som inte kostar någonting, insåg han, är sällan värt någonting.

Även om han allmänt sågs som en medelmåtta visade han sig vara en formidabel strateg. Han förstod utgångsläget. Han visste att han hade talangen och han visste var han ville vara. Han var fullt på det klara över vad han behövde göra för att ta sig dit och att önsketänkande inte skulle räcka långt. Han ville få en roman utgiven, punkt slut. Därefter ville han självfallet veta utfallet. Sålde den?

Han fattade med andra ord att målet måste vara specifikt, mätbart och realistiskt. Förmodligen utan att veta om det lyckades han bocka av tre av fyra krav enligt P&G:s SMAC-filosofi. (Is it specific, measurable, achievable and compatible?) Någonstans i sin alkoholmarinerade hjärna begrep han också vikten av att inte ha för många mål. För den som siktar åt flera olika håll riskerar att hamna i målkonflikt och tappa fokus.

Tillvaron på samhällets skuggsida gjorde honom till en insiktsfull person. Kanske för att han hade sett så många trasiga människor med brustna drömmar och insett saker som många högt uppsatta beslutsfattare missar.

Att undvika offer, att sikta på flera mål och att vara vag i målformuleringen är ju när allt kommer omkring många gånger bara ett sätt att slippa ansvar och undvika mödan att uppfylla målet.

Vad den här historien lär oss är, förutom att lärdomar kan komma från oanade håll, att en strategi kräver fokus. Och att fokus innebär att välja bort alternativ.

Per Robert Öhlin, författare till boken Oreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.